Det er analyseselskapet AirHelp som står bak listen, som fokuserer på de største flyselskapene. Av over 800 vurderte selskaper oppfylte 109 kravene til tilgjengelige data, mens noen selskaper ble utelukket på grunn av mangel på pålitelig informasjon. Dette melder mediet Reader.
De beste flyselskapene
Blant de ti beste flyselskapene finner vi store aktører som utmerker seg med punktlighet, god kundeservice og effektiv håndtering av saker.
Topp 3 på listen:
Brussels Airlines – 8,12 poeng
Qatar Airways – 8,11 poeng
United Airlines – 8,04 poeng
Disse høye poengene viser at kvalitet og effektivitet kan gå hånd i hånd.
De dårligste flyselskapene
Hvor det finnes vinnere, er det også tapere. Her er listen over de ti dårligst rangerte flyselskapene i verden, basert på punktlighet, kundeservice og håndtering av kundekrav:
Tunisair
Buzz
Nouvelair
Bulgaria Air
El Al Israel Airlines
Pegasus Airlines
Indigo
Tarom
Air Mauritius
Sky Express
Sky Express på bunnen
Sky Express, som har base på Kreta – en populær feriedestinasjon for mange – havner nederst på listen med kun 4,86 poeng.
Til tross for en høy passasjervurdering på 7,6 og en akseptabel punktlighet på 6,9, falt selskapet gjennom på håndteringen av kundekrav. Dette er hovedårsaken til at det greske flyselskapet fikk en plass på den mindre flatterende delen av rangeringen.
Denne rangeringen viser hvor viktig det er for flyselskaper å prioritere både punktlighet og kundetilfredshet for å konkurrere i en stadig mer krevende bransje. For reisende kan listen være en nyttig guide til hva man kan forvente før man bestiller sin neste flyreise.