Black Friday-rekorder: Én av seks tilbud var "lurepris"

01/12/2024 17:01

Hanne

FORBRUKER
foto: Shutterstock
foto: Shutterstock
Under gårsdagens Black Friday ble det satt tvilsomme rekorder.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Til tross for mange tilbud, viste forbrukerportalen Prisjakt at så mye som hvert sjette tilbud i nettbutikkene var et "luretilbud", med rekordlave rabatter som resultat.

En blandet oppsummering
"Konklusjonen fra gårsdagens høytidsdag for netthandelen er at det er mye å glede seg over, men også mye som skaper bekymring. Mange butikkers ville vesten-prising var dessverre på et nivå som gjør at jeg forventer at Forbrukertilsynet og ansvarlige politikere tar grep for oss forbrukere", sier Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.

Økning i "lurepriser"
Prisjakts ferske statistikk fra Black Friday viser en ny rekord i antall "lurepriser". Dette gjelder varer som ble satt opp i pris 30 dager før salget, for så å bli markedsført med tilsynelatende høye rabatter. Ifølge Reina var 15,9 prosent av tilbudene i går et salgsfremstøt som potensielt bryter med prismarkedsføringsloven.

"Det betyr at 445 000 produkter i norske nettbutikker i realiteten var dårlige kjøp på Black Friday. Her ligger vi dessverre langt over nivået i Sverige og Finland, hvor handelsstanden tydeligvis er mer opptatt av å ta vare på kundene", sier Reina.

På den positive siden var nesten 470 000 produkter i norske nettbutikker på sitt laveste prisnivå under Black Friday.

Rabattene krymper
Gjennomsnittlig rabatt på tilbud Prisjakt overvåket i går falt kraftig sammenlignet med fjoråret. Mens snittrabatten i 2022 lå på 16 prosent, var den i år nede på bare 5,9 prosent. Totalt ble 540 000 tilbud registrert som laveste pris de siste 30 dagene.

Likevel hadde mer enn to millioner priser – 28 prosent av de 7,1 millioner overvåkede prisene – sitt bunnivå under Black Friday, en forbedring fra fjorårets 20 prosent.

Vinnere og tapere
Prisjakts analyse av Black Friday avslører flere trender:

  • Ny rekord i antall "klikk-til-butikk", som viser økt kjøpsaktivitet på nett.

  • Høyeste kjøpsinteresse: Mellom kl. 09 og 10.

  • Størst prisnedgang (snittrabatt i parentes): Sexleker, undertøy og kostymer (-28%), snowboard-bindinger (-25%), treningsbukser (-22%), og Playstation 5-spill (-20%).

  • Størst prisøkning: Armbåndsur (+13%), parfymer (+12%) og harddisker (+8%).

  • Mest populære produkt: Roborock S8 MaxV Ultra.

  • Produkter med høyeste pris hittil i år: 3,6 millioner (51%).

Et behov for tiltak
"Dessverre kan vi ikke lenger ignorere behovet for at Forbrukertilsynet og politikerne tar grep. De må stramme inn lovverket slik at butikkene får mindre spillerom til å villede kundene", avslutter Reina.