Priskrigen på flere varer før jul er allerede godt i gang.
Allerede i starten av november kunne Coop Extra fortelle at de hadde satt ned prisen på over hundre julevarer. Flere andre dagligvarekjeder som Kiwi og Rema fulgte tropp.
Kiwi opplyser til TV 2 at de har satt ned prisen på for eksempel grøtris, julebrus, melis, rødkål og surkål.
Men det er ingen grunn til å løpe i butikken for å gjøre julehandelen allerede nå.
Årsaken er at de fleste forventer at prisene settes ytterligere ned i tiden frem mot jul.
Svært tidlig priskrig
Matbutikkene er allerede fylt opp med pepperkaker, skumnisser og julebrus.
Mens Kiwi for eksempel har satt ned prisen på tynnribbe av svin og røkt juleskinke fra Gilde settes ned henholdsvis 38 og 22 prosent, kan Coop Extra opplyse at de har satt ned prisen på opp til 37 prosent. Xtra Ribberull går mest ned fra 52,30 kroner til 32,90 kroner.
Priskrigen starter ekstra tidlig i år, og de fleste ekspertene forventer at prisene på de mest vanlige jule-matvarene vil presses ytterligere ned i løpet av den neste måneden. Så for å unngå å bli lurt av tilbudene, er det en god ide å vente med å kjøpe julematen til du faktisk skal bruke den.
Kunstig høye priser
Selv om prisene blir satt ned, så handler det først og fremst om hva de er satt ned fra. TV 2 Hjelper deg har undersøkt julevarene, og kan konkludere med at mange julevarer er priset unaturlig høyt i starten av sesongen. Man kan spare mange penger på å vente med å kjøpe både julemarsipan og pepperkaker.
Sammenlignet med fjorårets priser rett før jul, er flere av varene dobbelt så dyre nå.
"Alt tyder på at matvarekjedene tar ut høyere marginer på julevarene i begynnelsen av sesongen, sier professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) til TV 2 og tilføyer:
"De tar ut gevinst på nyhetsinteressen. Du har en varm, god følelse av julevarene og gleder deg til å spise de første julekakene, den første julemarsipanen og juleosten, eller drikke den første julebrusen."
Prisen på elektronikk er satt opp
Samme tendens ser vi på de varene som folk tradisjonelt kjøper på Black Friday eller Black Week. Nyhetsnettstedet Tek.no har undersøkt prisene på særlig elektronikk og hvitevarer, og har oppdaget at en rekke varer er satt opp i pris i oktober.
I fjor ble det slått rekord i antall priser som ble justert opp i forkant av tilbudsdagene i november. Nå er rekorden slått igjen. I oktober økte 35 prosent av alle varene som Prisjakt følger i pris. Det tilsvarer over 2,3 millioner priser. Elektronikk er den typen varer som settes mest opp i tiden før Black Week.
"Det er altså en klar forverring fra fjorårets tall", forklarer Norgessjef i Prisjakt, Christoffer Reina.
Urettferdig
Den 1. oktober i fjor kom en ny lov som krever at butikkene må opplyse om hva et produkt har kostet før tilbudet startet, samt at produktet har hatt denne prisen i minst 30 dager før tilbudet starter.
Flere mener at det er årsaken til at prisene settes opp i oktober - i god tid før eventuelle kampanjer i november.
De store kjedene mener at det er urettferdig at de henges ut på grunn av prisjusteringen, og mener at det kommer forbrukerne til gode at de innimellom har kampanjer på flere varer.