Elektronikk-kjeden beskylder konkurrenten for juks og for å fifle med markedsføringen ved å ikke vise tydelige før-priser på for eksempel smart-klokker, telefoner og skjermer.
Power mener at det ikke handler om små feil, men hver tredje vare i tilbudsavisen fra oktober inneholdt feil. De 92 feilene er gjort bevisst og en del av en strategi, hevder Power, og har derfor anmeldt forholdet til politiet.
Priskrig
De to elektronikk-gigantene har lenge vært i tottene på hverandre med priskrig og prisgarantier hvor de betaler mellomlegget hvis kunden kan finne varen billigere hos konkurrenten.
Power er den elektrogiganten som vokser raskest i Norden. Den norskeide kjeden startet i Danmark i 2015. I 2017 åpnet de første POWER-butikkene i Norge, og dag finnes også kjeden i Sverige og Finland. POWER består i dag av 269 varehus og 6000 ansatte i Norden.
Til sammenligning er Elkjøp Nordic en av Nordens største elektronikkjeder, med over 400 varehus fordelt over Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, og andre steder i Norden. De har over 10 000 ansatte og omsetter for flere milliarder euro årlig, noe som gjør dem til en ledende aktør innen forbrukerelektronikk i regionen.
Anklager om juks
Slagsmålet som nå utspiller seg mellom de to elektronikkjedene foregår i Danmark hvor den danske avdelingen av Power har politianmeldt danske Elgiganten - som er en del av Elkjøp-gruppen og søsterselskap til norske Elkjøp. Årsaken er at Power mener at konkurrenten bevisst har jukset med prisene. De viser til 92 eksempler på feil før-pris i gruppens siste tilbudsavis som kom ut i Odense.
"Vi har anmeldt dem til politiet fordi vi har blitt kjent med en del feil i tilbudsbladet deres. Dette er ikke små feil, det er mer enn 30 prosent av annonsene deres som har feil", sier Jesper Boysen, administrerende direktør i Power til DR.
Hva vil du oppnå med denne politianmeldelsen?
"Troverdighet. Kundene må kunne stole på markedsføringen de får gjennom døren", sier Jesper Boysen.
Risikerer bot
DR har sett politirapporten som Power leverte til Københavns Politi, og har bedt professor i markedsføringsrett ved Aalborg Universitet Jan Trzaskowski om å vurdere eksemplene som vises i anmeldelsen.
"Det ser ut til å være feil normalpris og feil besparelse som er oppgitt", sier han etter å ha sett igjennom politianmeldelsen.
Professoren understreker at det er avgjørende at forbrukerne kan stole på prisene som er angitt i annonser. Og det er straffbart dersom man ikke forholder seg til gjeldende paragrafer på området.
"Viser det seg at domstolene vurderer at Elgiganten har brutt lovverket, risikerer de en bot", sier Jan Trzaskowski.
Avventer situasjonen
Elgiganten bekrefter at de har mottatt anmeldelsen, men vil ikke kommentere de konkrete påstandene før de har mottatt mer dokumentasjonen og undersøkt saken nærmere.
Ifølge dansk TV2 har Elgiganten tidligere betalt en bot på 300.000 kroner for å ha villedet med tidligere og nåværende priser.