Det er nesten seks uker til jul, men mange nordmenn er allerede godt i gang med julehandelen, skal vi tro en rykende fersk undersøkelse gjennomført av elektronikk-kjeden Power.
Annenhver nordmann starter julegavehandelen tidligere enn de pleier, og mer enn halvparten av de spurte (60 prosent) oppgir at de planlegger å kjøpe de fleste julegavene under Black Days.
Samtidig opplever Vipps at det er god gang i den nylig lanserte ønskeliste-funksjonen i appen, og det legges inn 15 ønsker fra nordiske vippsere i appen hvert eneste minutt.
I november lanseres det svært mange gode tilbud i svært mange norske og utenlandske butikker. Det som startet som handlefredagen Black Friday har utdivdet seg til Black Week mange steder, og noen kjeder har også tilbud hele måneden under kampanjen Black November.
I følge tall fra Virke, forventes det at hver nordmann vil handle for gjennomsnittlig 4.800 kroner den siste uka i november, og elektronikk er den mest populære kategorien.
Hver fjerde i Powers undersøkelse svarer at de planlegger å kjøpe flere gaver i år enn i fjor, og mer enn halvparten har endret julegavebdsjettet i år.
Enorm interesse for Vipps ønskelister
Vipps opplever også at nordmenn er tidlig ute med planleggingen av årets julegaver. Én uke etter lanseringen av ønskeliste i Vipps-appen er det så langt opprettet 82.000 julegaveønsker.
"Nordmenn begynte å opprette ønskelister med en gang funksjonen ble tilgjengelig i Vipps. Allerede har over 21.000 nordmenn opprettet ønskelister, slik at julegavehandelen kan gjøres veldig, veldig enkel", sier Ninni Høver, leder for markedsprodukter i Vipps.
Folk er prisbevisste
De store kjedene gjør seg klar til storinnrykk. Power har økt bemanningen både i fysiske butikker og i supporten for netthandel.
"Folk vet akkurat hva de vil ha, og de vet at god planlegging er avgjørende for å få de beste tilbudene. Dette bidrar til at mye av julegavehandelen er flyttet fra desember til november", sier Anders Nilsen, administrerende direktør i Power Norge.
Han mener undersøkelsen viser en tydelig trend om at kundene er mer prisbevisste enn tidligere, der store kampanjer blir avgjørende for gaveinnkjøp.