Dette har du krav på hvis reisen blir forsinket

17/01/2025 15:01

Hanne

FORBRUKER
foto: Fremtind
Mange er usikre på hva man kan forvente. Det oppklarer vi her.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Mange reisende kontakter nå forsikringsselskapene på grunn av reiseforsinkelser, men flere misforstår hvem de skal kontakte for erstatning.

"Det har vært mye vær i det siste, og det har ført til forsinkelser for både fly, tog og andre transportmidler. Nå har vi flere kunder som kontakter oss for erstatning, men selv om reiseforsikringen dekker mange hendelser og situasjoner i forbindelse med reisen, dekker den ikke alt som skjer. Mange misforstår hva som er gyldig grunn for å få igjen penger", forteller Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind i en pressemelding til NTB.

Dette dekker reiseforsikringen
Hvis reisen din blir forsinket eller kansellert, dekker reiseforsikringen innhenting av reisen under spesifikke forhold. Dette gjelder hvis forsinkelsen skyldes uforutsette værforhold, teknisk feil med transportmiddelet, nødlanding, eller trafikkuhell som rammer transportmiddelet du bruker. I tillegg må flyselskapet ikke klare å innhente reisen innen 24 timer.

For at forsikringen skal gjelde, må alle transportmidler være forhåndsbetalt, inkludert eventuelle togreiser etter hjemkomst.

"Hvis flyet ditt blir forsinket hjem til Gardermoen, og du skulle videre til Hamar med tog, må du ha forhåndskjøpt togbilletten til Hamar før du reiste ut fra Norge. Dette er viktig for å få dekket en innhenting", forklarer Hofstad-Nielsen.

Viktig å kontakte transportselskapet først
Hvis du blir rammet av forsinkelser, anbefaler skadeforebyggeren å kontakte fly-, tog- eller busselskapet først.

Sørg for å ta vare på kvitteringer for utlegg, billetter og dokumentasjon på forsinkelsen.

Forsinkelser forårsaket av deg selv dekkes ikke
Hvis du mister flyet på grunn av for sent oppmøte, vil ikke reiseforsikringen dekke dette.

"Er du selv skyld i å miste flyet, er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren", sier Hofstad-Nielsen.

Skadeforebyggerens tips ved forsinket transport:

Hvis avgangen er forsinket:

  • Kontakt transportselskapet – de kan ofte hjelpe der og da.

  • Ta vare på kvitteringer, billetter og bekreftelse på forsinkelsen.

  • Meld saken til forsikringsselskapet når du kommer hjem.

Hvis du kommer for sent til transporten:

  • Kontakt transportselskapet som er årsaken til at du ikke rakk frem, og be om en bekreftelse på forsinkelsen.

  • Ta vare på kvitteringer og billetter.

  • Kontakt forsikringsselskapet for erstatning etter hjemkomst eller ved behov for hjelp.

Læs også:

Svært få vet: Dette betyr fargen på kjøkkensvampen Ikke mange er klar over at farge faktisk har en betydning.
Derfor må du aldri drikke vann ombord på et fly Reiseekspert mener at man bør holde seg unna vann på et fly med mindre det er flaskevann.