Ifølge en ny måling fra EPSI er det stor forskjell på hvilke strømselskaper nordmenn er fornøyd med.
EPSI har nettopp lagt frem sin 15. studie av strømbransjen i Norge, og har intervjuet nesten 3000 privat- og bedriftskunder over hele Norge for å forstå hvordan kundene vurderer sine strømselskaper.
Selv om 2024 har bydd på noe lavere og mer stabile strømpriser for de fleste enn de siste årene, er kundetilfredsheten stort sett uendret. Samtidig er det store forskjeller mellom selskapene. Likevel viser studien at det i dag er færre kunder som vurderer å bytte strømselskap.
"Dette kan tyde på at mange opplever at selskapene har blitt mer like, og at de derfor er usikre på at det å bytte leverandør har noe for seg", sier Fredrik Høst, Daglig Leder i EPSI Norge i en pressemelding.
Vibb og NTE på topp
Blant strømselskapene i privatmarkedet er det Vibb som får de beste tilbakemeldingene.
"Dette er første gang Vibb deltar i målingen, og de går rett til topps med en solid skår på 77,5. Vibb får mye kudos for å gjøre kundeforholdet enkelt, og for sine attraktive strømavtaler", sier Sindre Brochmann, Sr. Forretningsutvikler i EPSI Norge.
Mens strømselskapet Vibb topper listen i privatmarkedet, utmerker NTE seg i bedriftsmarkedet.
"NTE har bedret kundetilfredsheten over det siste året, og kundene opplever at strømavtalene deres i større grad er tilpasset bedriftens behov. Selskapet har lyktes godt med å bygge sterke kunderelasjoner gjennom lokal forankring og effektiv kundekommunikasjon", forklarer Brochmann.
Lav tillit til selskapene
Selv om kundene uttrykker relativt høy tillit til sine egne leverandører, er tilliten til bransjen som helhet lav.
Nederst på tilfredshetsbarometeret finner vi Fortum i privatmarkedet og Fjordkraft i bedriftsmarkedet.
For begge selskapene oppgir mange kunder at de er usikre på om strømavtalen de har er den rette for dem. Mange etterlyser bedre informasjon, mer proaktivitet og konkurransedyktige avtaler.