Norske elbilister som har firmabil betaler i snitt mellom 21.000 og 26.000 kroner for mye i skatt hvert år. Årsaken? Statens beregningsmodell for firmabilfordel er både foreldet og unøyaktig – og slår ekstra hardt ut for elbiler.
"Vi kan ikke fortsette med systematisk overbeskatning av folk som velger elbil", sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Kraftig overbeskatning
Elbilforeningen har fått over 200 henvendelser fra medlemmer som reagerer på beskatningen av firmabil. I 93 konkrete tilfeller har foreningen regnet ut hva den reelle fordelen er ved å bruke firmabil privat, og sammenlignet det med hva staten legger til grunn i sine beregninger.
Resultatet: Myndighetenes standardregel gir et skattegrunnlag som i snitt er 61.000 kroner høyere enn de faktiske bilkostnadene. Det fører til at elbilister skatter for fordeler de ikke har.
"Regelverket tar ikke hensyn til at strøm er mye billigere enn bensin og diesel. Det gjør at elbilister straffes økonomisk", sier Bu.
Politisk press og frustrasjon
Frustrasjonen blant elbilister har nå nådd Stortinget. Fremskrittspartiet har fremmet et forslag om full gjennomgang av regelverket for firmabilbeskatning. De ønsker at skattesatsene skal samsvare bedre med faktiske kostnader.
"Vi håper det blir flertall for forslaget. Dette er en sak som angår mange og som det er helt nødvendig å rydde opp i", sier Bu.
Saken til Emil Lysø
VG har tidligere omtalt firmabilbruker Emil Lysø, som ble beskattet for nesten 134.000 kroner. Etter å ha dokumentert de reelle kostnadene, fikk han først medhold og beskattningen ble redusert med over 60.000 kroner. Men så kom kontrabeskjeden: Skatteetaten omgjorde avgjørelsen og opprettholdt den opprinnelige skatten.
"Det var utrolig frustrerende", sier Lysø, som nå vurderer å klage videre.
Elbilforeningen melder at flere medlemmer er i samme situasjon – og at mange opplever systemet som både urettferdig og lite logisk.
"Det er på høy tid at dette endres. Elbilister skal ikke straffes for å ta miljøvennlige valg", avslutter Bu.