Huawei solgte flere mobiltelefoner enn Apple i Kina i august, ifølge en rapport fra analysefirmaet CINNO, gjengitt av South China Morning Post. Dette er en viktig milepæl ettersom det er første gang på 46 måneder at Huawei har passert iPhone-salget i hjemlandet.
Dette er nok et kapittel i historien om Huaweis konkurranse med Apple i Kina. I januar tok Apple plassen som markedsleder i Kina, men den store aksepten for Huaweis nye 5G-enheter som ble lansert i fjor, gjorde at Huawei kunne gjenvinne sin posisjon som markedsleder i april.
Rapporten fra CINNO nevner ikke de eksakte salgstallene for Huawei og Apple. SCMP bemerker imidlertid at denne informasjonen er i tråd med en nedgang på 12,7 prosent i forsendelser av utenlandske mobiltelefoner, inkludert Apples, som ble rapportert av China's Academy of Information and Communication Technologies.
Leveransene falt fra 2,14 millioner enheter i august 2023 til 1,87 millioner enheter i år. På den annen side økte leveransene av innenlandske mobiltelefoner med 26,7 prosent til 24,05 millioner enheter i samme måned. Dette er skrevet av mediet Xataka.
Fallet i iPhone-salg gir Huawei et forsprang
Det betydelige fallet i iPhone-forsendelser i Kina for noen måneder siden har bidratt til Huaweis nåværende suksess. Det som er mer bekymringsfullt for Apple er at selv lanseringen av de nye iPhone 16-modellene ikke har vært nok til å ta tilbake markedsandeler fra Huawei.
Et tydelig eksempel fant sted under presentasjonen av Apples nye telefoner, da den sammenleggbare Huaweis Mate XT Ultimate Design mottok millioner av bestillinger. Denne situasjonen, kombinert med salget av Pura70-serien, bidro til å heve gjennomsnittsprisen og inntektene for Huawei til nye høyder.
Kinas betydning for mobilmarkedet
Kina er derfor Huaweis viktigste marked og står for 89 prosent av deres globale mobilforsendelser. Apple ønsker å ta tilbake markedsandeler i Kina fra Huawei, og en del av strategien er å åpne sitt største forskningssenter utenfor USA i Shenzhen.
Dette senteret skal bidra til utviklingen av noen av Apples viktigste produkter, som iPhone, iPad og Vision Pro, for å konkurrere med kinesiske produsenter. Her høres det ut som det skal være hovedsakelig for å konkurrere med Huawei.
På lang sikt ser det ikke ut til at Apples situasjon i Kina blir bedre. Selv om Tim Cook har uttrykt tillit til Apples gode ytelse og produkter, har interessen for iPhone 16 falt. Dette er blant annet fordi Apple Intelligence ikke vil være tilgjengelig på kinesisk før neste år.
Det samme gjelder andre språk som norsk. Apple Intelligence vil kun være tilgjengelig på engelsk fra slutten av oktober. Derfor forventes det også at det vil hemme salget i Norge og en rekke andre europeiske land.