Det startet som en virkelig suksesshistorie for Peugeot 208, Citroën C3 og Opel Corsa.
De tre modellene ble røsket fra forhandlerne, og i tillegg fikk de skryt for drivstofføkonomi og moderne teknologi.
I dag ser imidlertid bildet markant annerledes ut. Eiere av modeller fra 2014-2020 har problemer med å finne kjøpere som vil betale en rimelig pris. Men hvorfor?
Ifølge mediet Linternaute ligger problemet i PureTech-motoren, som over tid har fått rykte på seg for å være upålitelig.
Dette skyldes først og fremst en designfeil som gjør at registerremmen slites raskere enn forventet på grunn av kontakt med motoroljen. I verste fall kan det resultere i alvorlig motorhavari og dyre reparasjoner.
Forhandlere avviser eller tilbyr lave priser
Det dårlige ryktet har gjort bilforhandlerne mer skeptiske til biler med PureTech-motorer.
"Vi tar ikke tilbake noe PureTech med mindre det fortsatt er under garanti," sier Yoni Dayan fra Simplicicar.
Forhandlerne som aksepterer bilene byr lavt for å kompensere for den potensielle risikoen. Analyser viser også at modellenes videresalgsverdier ikke akkurat er noe å rope på.
En Peugeot 208 fra 2015 med 82 hk har i dag falt med 61 prosent hvis man sammenligner med nyprisen. Dette er betydelig mer enn en tilsvarende Volkswagen Polo, som har falt med 48 prosent.
En Citroën C3 fra samme år har tapt hele 65 prosent av verdien.
Har forlenget garantiperioden
For å gjenopprette forbrukernes tillit har Stellantis, gruppen bak de berørte modellene, iverksatt en rekke tiltak.
Garantiperioden er utvidet til 8 år eller 160 000 km, og det er innført utrangeringsbonus for eiere som velger å oppgradere til en nyere modell.
Bare tiden vil vise om tiltakene kan sikre at modellene gjenvinner sin sanne verdi. Risikoen for at motoren plutselig stopper vil alltid være der.