Mange Samsung-eiere opplever det samme problemet – men det kan løses på et blunk

22/11/2024 14:00

Sofie

FORBRUKER
Foto: Timothy Paris / Shutterstock.com
Foto: Timothy Paris / Shutterstock.com
Det kan løses ganske raskt, heter det i rapporten.

Hvis du eier en Samsung-smarttelefon, bør du lese med her – spesielt hvis du har opplevd problemer med lading.

Samsung har sendt ut en melding på deres offisielle nettside om et problem som påvirker mange Galaxy-enheter.

Kanskje har du opplevd at smarttelefonen din plutselig viser at det er fuktighet i USB-porten, selv om det ikke er tilfelle. Hvis du har, så er du langt fra den eneste.

I meldingen som er sendt ut skriver Samsung at dette er et utbredt problem. Når enheten feilaktig oppdager fukt, aktiveres en funksjon for å beskytte mot vannskader – og derfor kan den ikke lades.

Slik skriver mediet Techmaniacs.

Hvorfor oppstår feilen?

Samsung skriver at fuktsensoren i enheter med IP68-sertifisering eller høyere kan aktivere advarselen selv om det ikke er faktisk fuktighet.

Som tidligere nevnt er funksjonen laget for å beskytte mot skader og korrosjon, og derfor kan ikke mobilen lades dersom det oppdages fukt.

Hva kan gjøres?

Hvis enheten din viser et vanndråpeikon som indikerer fuktighet, anbefaler Samsung følgende trinn:

  1. Slå av enheten og tørk den grundig med en tørr klut.

  2. Rist telefonen forsiktig med USB-porten vendt ned for å fjerne eventuelle rester.

  3. Plasser telefonen i et ventilert område eller bruk en vifte til å tørke porten.

Hold programvaren oppdatert

Samsung påpeker også at det er viktig å holde enheten oppdatert.

For å oppdatere enheten din, gå ganske enkelt til Innstillinger > Programvareoppdatering og følg instruksjonene på skjermen.

Skulle fuktighetsikonet fortsette å vises, anbefaler Samsung at du kontakter deres kundeservice.