En ny studie antyder at høy synlighet-klær og refleksbånd, som vanligvis skal gjøre fotgjengere og syklister tryggere, faktisk kan gjøre dem usynlige for moderne bilteknologi.
Alle nye biler er utstyrt med automatisk nødbremsesystem (AEB), som automatisk bremser bilen dersom det oppdages fare for kollisjon og sjåføren ikke reagerer raskt nok.
Men en studie utført av det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) viser at disse systemene kan ha en "blind sone" for reflekterende materialer.
Testresultater som overrasker
I forsøket brukte forskerne en krasj-test-dukke og tre bilmodeller som kjørte i 40 km/t:
Honda CR-V
Mazda CX-5
Subaru Forester
Resultater:
Honda og Mazda kjørte på testdukken da den hadde på seg reflekterende bånd.
Honda klarte heller ikke å senke farten da dukken fikk på seg en høy synlighet-jakke.
Subaru Forester senket farten i alle testene, bortsett fra når dukken hadde på seg reflekterende bånd i svært svakt lys.
Bekymring fra ekspertene
David Harkey, president i IIHS, uttrykker bekymring over funnene:
"Det er uholdbart at klær som fotgjengere, syklister og veiarbeidere bruker for å være synlige, kan gjøre dem vanskeligere å oppdage for bilens sikkerhetssystemer."
Han legger til:
"Dette er en bekymringsfull blind sone som bilprodusentene må rette opp i."
Bilprodusentene lover forbedringer
Mazda uttalte i en pressemelding:
"Trafikksikkerhet for alle, både inne i og rundt våre kjøretøy, er en topp prioritet for Mazda. Våre ingeniører jobber kontinuerlig med å forbedre Mazdas systemer for å unngå kollisjoner, og vi bruker allerede disse siste IIHS-resultatene for å gjøre forbedringer, spesielt med tanke på fotgjengere om natten."