"Vi blir ofte kontaktet av syklister som er irriterte fordi våre entreprenører og andre som jobber for oss, parkerer bilene sine nær eller på gang- og sykkelveiene," sier byggeleder Jone Mysing i Statens vegvesen.
Nå oppfordrer han syklister og andre trafikkanter som lar sinnet sitt gå ut over arbeiderne, om å ta hensyn. Årsaken er at entreprenørene som jobber med å vedlikeholde sykkelstiene faktisk har lov til å parkere der.
Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Sinte trafikkanter
Det er viktig for Statens vegvesen å tilrettelegge for myke trafikanter, og den siste tiden har de opplevd å bli kontaktet av sinte trafikkanter - særllig i Stavanger-området - som hevder at entreprenørene ikke har tillatelse til å parkere på sykkelveiene.
"Som en del av vårt samfunnsoppdrag har vi brukt tid og penger først på å bygge gang- og sykkelveier i Stavanger-området. Deretter gjør vi vårt ytterste for å drifte og vedlikeholde dem. For å få til dette er det nødvendig for våre dyktige entreprenører og andre som skal utføre jobben, delvis å bruke gang- og sykkelveiene til parkering mens arbeidet pågår", sier Mysing og legger til:
Prøver å vise hensyn
"De gjør det ikke for å være til hinder for de myke trafikantene, men tvert imot for å sørge for at trafikantene fortsatt har trygge gang- og sykkelveier å ferdes på."
Han forteller at entreprenørene gjør sitt beste for å parkere slik at det er til minst mulig sjenanse. De prøver også å parkere på oversiktlige steder. Hvis det ikke er mulig, setter de opp skilt for å varsle syklistene.
Så selv om du som vanlig billist ikke har lov til å parkere på sykkelstien, har entreprenørene som jobber for Statens vegvesen tillatelse i forbindelse med arbeid og vedlikehold.
Ber om forståelse
"Statens vegvesen og entreprenørene har forståelse for hverdagen til syklistene. Men vi ber også om at de har forståelse for vår hverdag. Tilpass farten etter forholdene, og husk at gang- og sykkelveiene gjelder for flere enn deg", appellerer byggelederen.
Nå går vi inn i vintersesongen. Som en del av vinterdriften for trygge gang- og sykkelveier inngår salting. Dette gjøres forebyggende, altså før varslet snøfall, for å unngå at det dannes is.
"Vi gjør det vi kan for å redusere saltmengden, ved hjelp av værdata og teknologi. Samtidig bidrar saltlake til å binde fuktighet og redusere isdannelse på gang- og sykkelveiene. Dette er i både syklendes og gåendes interesse. Dette til informasjon dersom brukere av gang- og sykkelveiene møter på saltbiler selv om det ikke virker glatt der og da", avslutter byggeleder Jone Mysing i Statens vegvesen.