En erfaren bilmekaniker har lagt ut en video på YouTube for å advare sjåfører om en av de vanligste årsakene til at biler mister verdi og hva bileiere kan gjøre for å forebygge dette.
Med kaldere temperaturer og våtere vær blir mange mindre tilbøyelige til å vedlikeholde bilene sine ordentlig i høst- og vintermånedene. Ahmed, bedre kjent som AMD for seerne av Car Care Nut-kanalen, har nylig lagt ut en video der han advarer om at rust som begynner å dannes på denne tiden av året, er en betydelig skadefaktor.
Salt spiser opp bilen
Han forklarte:
"Det er ikke nødvendigvis snø som gjør at biler ruster, bare fordi det ligger snø på bakken. Nei, problemet oppstår når temperaturen faller under frysepunktet og all snøen hoper seg opp, etterlater vann som fryser og blir til en skøytebane. Så kommunene strør salt for å smelte isen, og de bruker salt som hovedmiddel. Det som skjer er at du kjører over dette vannet med salt i, og det vil bokstavelig talt høytrykksspyle bilen din med saltvann. Det vil bokstavelig talt tære på bilen fra innsiden og ut. Jeg bor i rustbeltet, så vi har mange rustreparasjoner på verkstedet vårt, og mange biler blir avvist fordi de er utrygge å løfte eller kjøre på veien."
Rust kan være et spesielt problem for biler som har skader, som riper, som kan eksponere metallet for vær og vind. Selv om nyere biler er langt mindre utsatt for rust enn de var før, takket være fabrikkinstallerte forebyggende tiltak, er mange modeller på veien fremdeles i fare for rustskader.
Dette må du gjøre
Dersom sjåfører oppdager rust på bilen, er det avgjørende at de handler raskt for å forhindre videre utvikling, som kan kreve en full omlakkering. For å forhindre at rust dannes i utgangspunktet, anbefalte Ahmed at bileiere sørger for å få bilen understellsbehandlet så snart som mulig og sjekker at det ikke er rust der fra før.
Han rådet: "Det er uunngåelig at det til slutt vil skje med mindre du ikke bruker bilen fra november til april, men det finnes ting du kan gjøre for å begrense effekten av rust, og det viktigste er å understellsbehandle bilen."
"Understellsbehandling av biler blir mindre nødvendig med nyere biler, men det er fremdeles lurt. Den beste tiden å understellsbehandle en bil på er når den er ny og ikke har vært i kontakt med salt. Hvis bilen din allerede har rust eller salt på seg og du ikke har vasket det av, kan du faktisk forsegle det inne, og da vil rusten utvikle seg raskt. Alt rusten trenger, er oksygen og en start for å begynne prosessen."
Mekanikeren foreslo også at sjåfører bør vaske bilen regelmessig gjennom vinteren. Noen bilvasker har en funksjon som fjerner salt fra undersiden av bilen.
Han la til: "Det andre du bør gjøre er å vaske bilen hver gang det har blitt saltet på veiene, og få vasket den under. Jeg sier ikke at du trenger å gå under bilen med en slange, men noen bilvasker har en understellvask.
"Vask bilen når temperaturen er over frysepunktet. Grunnen til at jeg sier dette, er at hvis du vasker bilen når det er kaldt, vil alt vannet fryse, og dørene og bagasjelokket vil ikke kunne åpnes."