Motstanderne av at julevarene rulles tidlig ut i butikkene pleier å være høylydte. Nå viser imidlertid en undersøkelse gjennomfrt av Norstat for Rema 1000 at mange foretrekker å kjøpe julevarene i dagligvarebutikkene allerede i oktober og november.
15 prosent av de 1000 spurte respondendene svarer nettopp det, mens fra 1. desember foretrekker nesten samtlige kunder å handle julevarene i dagligvarebutikkene.
Førjulstidas priskrig har virkelig satt fart under nordmenns kjøpevaner.
Er du også nysgjerrig på hvor mye risgrøt og pepperkaker vi har handlet i år?
Priskrig
"Det har vært en desembermåned med høy aktivitet i Rema 1000s mange butikker over hele landet. Vi har dyktige kjøpmenn og butikkmedarbeidere som tar godt imot kundene, og sørger for enkle og billige innkjøp i en travel førjulstid", sier Salg- og Markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye.
Rema er av kjedene som har kjørt en priskrig i førjustiden, så det er nok ikke så overraskende å konstatere at mange av julevarene har blitt revet vekk fra hyllene. Både Kiwi og Coop Extra har også jevnlig satt ned prisene den siste måneden, og nå skriver Rema i en pressemelding at de har hatt den laveste sluttsummen i 9 av 13 pristester de siste månedene.
Det er noen julevarer som har stått på nesten alle nordmenns handlelister denne jula.
Nordmenns julefavoritter
Ifølge Rema 1000s juleundersøkelse oppgir 41 % av befolkningen at julebrus er spesielt viktig å finne i dagligvare i julen. Fra julebrusen kom i butikk i uke 42, og frem til 19. desember, er det solgt 4,4 millioner liter julebrus hos Rema 1000, det aller meste fra Grans.
Også klementiner har vært populært, og kjeden oppgir at de har solgt 1,2 millioner kilo klementiner i desember.
Prisen på pepperkaker var noe av det som ble satt ekstremt mye ned i førjustiden, så derfor er det nok heller ingen stor overraskelse at salget har gått opp. Likevel er oppgangen mye større enn forventet, og kjeden har solgt 42,9 prosent flere pepperkakebokser i år enn i desember i fjor.
Det samme gjelder Fjordland-risgrøt som ble solgt så billig at Tine ikke kunne følge med og produsere nok grøt til butikkene. I Rema har de registrert at det har vært solgt 30,7 prosent mer pakker Fjordland risgrøt i desember enn i oktober og november tilsammen.
Salg av surkål har gått opp 280 prosent og kålrot 257 prosent sammenlignet med november.