Da prisen ble satt ned, ble det solgt 200.000 produkter på få dager.
Nå jubler dagligvarekjeden. Miljøbevisste kunder kan hjelpe Rema 1000 med å nå sine miljø- og bærekraftmål.
Over 200.000 gjenbrukbare handlenett ble solgt under Rema 1000s seksdagers kampanje der prisen ble redusert til 6 kroner – et alternativ billigere enn plastposen.
"Vi er overrasket og glade for at så mange kunder ønsket å være med på dette miljøtiltaket", sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Rema 1000.
675 prosent salgsøkning
I forbindelse med den nasjonale økningen i plastposeavgiften fra Handelens Miljøfond 1. april, gjennomførte Rema 1000 en tidsbegrenset kampanje fra 1. til 6. april hvor gjenbrukbare handlenett ble tilbudt til en kampanjepris på 6 kroner.
Responsen fra kundene var betydelig større enn forventet, med en økning i salget på 675 prosent sammenlignet med uken før.
"Vi håpet selvfølgelig at mange ville benytte anledningen til å prøve handlenett i løpet av kampanjeperioden, men at over 200.000 handlenett skulle selges på bare seks dager var mer enn vi turte å håpe på. Det viser at mange kunder gjerne vil bidra til mindre plastbruk når vi sammen gjør det enkelt og rimelig", sier Våge.
Artikkelen fortsetter under bildet

Foto: Lasse Mørkhagen / Rema 1000
Små endringer i hverdagen
En vanlig norsk familie som handler tre ganger i uka, kan spare miljøet for over 150 plastposer årlig ved å gå over til gjenbrukbare handlenett.
"Vi tror på at mange små vaneendringer i hverdagen kan utgjøre en stor forskjell for miljøet over tid. Selv om denne spesifikke kampanjen nå er avsluttet, fortsetter vi arbeidet med å være en god samarbeidspartner for kundene som vil gjøre mer miljøvennlige valg, uten at det skal koste dem ekstra", forklarer Våge.
Læringspunkter fra kampanjen
Den tidsbegrensede satsingen på handlenett er en del av Rema 1000s arbeid med å redusere plastforbruket gjennom hele verdikjeden. Erfaringene fra denne kampanjen vil bli brukt i det videre ansvarsarbeidet.
"Vi lærer mye av slike kampanjer. Det viktigste er kanskje at vi ser hvor interesserte kundene våre er i å bidra til miljøet når vi legger til rette for det. Dette gir oss inspirasjon til å fortsette arbeidet med å gjøre det enklere og billigere å ta gode miljøvalg i hverdagen", avslutter Våge.