I 2013 ble Samoa Air det første flyselskapet som krevde betaling fra passasjerer basert på totalvekten de tok med på flyet. Det er imidlertid kontroversielt å la passasjerers vekt påvirke billettprisen.
Matias Thuen Jørgensen, førsteamanuensis og leder ved Senter for Turismeforskning ved Roskilde Universitet (RUC), har sammen med kolleger undersøkt hvordan 1 012 amerikanske forbrukere stiller seg til om det er rimelig at de som veier mye, betaler mer for flyreiser. Dette påvirker nemlig klimaavtrykket på grunn av vektfordelingen i kabinen og drivstofforbruket.
"Vi fant at selv om de fleste passasjerer foretrekker dagens bagasjepolitikk, er yngre forbrukere mer åpne for alternative tilnærminger, noe som tyder på at det kan skje endringer i fremtiden. Egeninteresse spilte en viktig rolle i respondentenes preferanser – lettere personer var mer positive til vektbaserte regler, mens tyngre personer var imot dem," sier Jørgensen.
Ifølge Jørgensen utfordres forbrukernes etikk når de må forholde seg til konsepter som betaling basert på kroppsvekt:
"Generelt oppfattes det som diskriminerende å veie folk og be dem betale for sin vekt. Men det er interessant at vi finner at forbrukere generelt handler ut fra egeninteresse, og at det er en signifikant sammenheng mellom at de som personlig tjener på en spesifikk politikk, også finner den mer etisk akseptabel. Dette sier noe om at vårt etiske kompass også styres av egeninteresse," sier han.
Miljø over diskriminering?
Jørgensen peker på tre mulige grunner til at yngre forbrukere er mer åpne for nye tilnærminger til betaling for flyreiser.
"Unge veier generelt mindre, så dette er i deres egeninteresse. De er også generelt mer åpne for forandringer og dermed kanskje mindre bundet til eksisterende politikk. I tillegg har unge større fokus på 'det større gode', som i dette tilfellet prioriterer miljøet over personlig diskriminering," sier han.
Jørgensen understreker imidlertid at de spurte i undersøkelsen generelt skiller personlig etikk fra miljøhensyn. Det er viktigere for de fleste at ingen føler seg støtt enn at flyet er mer bærekraftig:
"Sammenlagt sier dette noe om hvordan man bør presentere og markedsføre miljøvennlige løsninger. Bærekraft blir først relevant for forbrukerne når det også stemmer overens med en egeninteresse og ikke bryter med øvrige etiske prinsipper," sier han.
Studiets hovedfunn:
- Yngre respondenter (18-35 år) er mer åpne for vektbaserte bagasjeregler sammenlignet med eldre respondenter.
- Egeninteresse er en sterk faktor i utformingen av etiske oppfatninger om flybagasjepolitikk.
- Det er en konflikt mellom miljømessig bærekraft og etiske vurderinger.
- Flest anser den nåværende politikken, hvor alle betaler det samme uavhengig av vekt, som den mest etisk akseptable.
Undersøkelsen ble utført som et «discrete choice experiment», hvor forskerne ikke spør direkte om hvilken løsning respondenten foretrekker, men presenterer en rekke ulike scenarioer med forskjellige kombinasjoner av faktorer og ber dem velge det de foretrekker. Dette gir et mindre skjevt resultat og viser om det finnes statistisk signifikante funn på ulike parametere.