Snøfallet har allerede ført til forstyrrelser i fly-, tog- og kollektivtrafikken.
Thomas Iversen, fagsjef i Forbrukerrådet, oppfordrer reisende til å holde seg informert, ta vare på kvitteringer og kreve det de har rett på.
"Vintervær kan skape kaos, men reisende har rett til informasjon, refusjon og hjelp fra transportselskapene. Det er viktig at selskapene følger regelverket og gjør sitt beste for å bistå passasjerene", sier Iversen.
Flyreiser
Hvis flyet ditt blir kansellert, har du rett til å velge mellom:
Full refusjon.
Ombooking til neste tilgjengelige avgang.
Ombooking til en senere dato som passer deg.
Dersom alternativ transport med tog, buss eller bil kan få deg frem raskere, kan også dette være et alternativ.
Ved forsinkelser avhenger retten til mat og drikke av reisens lengde og forsinkelsens varighet. Hvis du må vente over natten, har du krav på gratis overnatting.
"Når snøværet herjer, kan det være utfordrende for både flyselskapene og passasjerene å skaffe alternativ transport", sier Iversen. Han anbefaler passasjerer å være tålmodige og spare kvitteringer for eventuelle utlegg som mat, drikke og overnatting.
Bruk Forbrukerrådets "flyrettighetskalkulator" for å beregne rettighetene dine.
Togreiser
Hvis toget blir forsinket eller innstilt, har du rett til:
Refusjon eller prisavslag ved betydelige forsinkelser.
Alternativ transport, som buss eller taxi, dersom togselskapet ikke kan få deg frem.
Hvis alternativ transport ikke tilbys, kan du få dekket utgifter til transport innenfor fastsatte satser.
"Vi tolker regelverket slik at togselskaper kun kan slippe erstatningsansvar hvis de kan bevise at avviket skyldes ekstraordinære forhold som alvorlige naturkatastrofer eller ekstremvær", sier Iversen.
Han understreker at EU krever at slike forhold må være av ekstraordinær karakter, og normale sesongmessige værforhold som snøfall kvalifiserer ikke.
"Gult farevarsel og en halvmeter snø er neppe et slikt ekstremvær", påpeker Iversen.
Les mer om rettighetene dine ved togreiser på Forbrukerrådets togkalkulator.
Buss, trikk og bane
Reglene for refusjon og kompensasjon varierer for buss, trikk og t-bane.
"Blir du mer enn 20 minutter forsinket fordi Ruter ikke er i rute, kan du få refundert opptil 750 kroner for alternativ transport som taxi, annen kollektivtransport eller privatbil", sier Iversen. Han påpeker at satser kan variere i andre deler av landet.
Selv om det finnes unntak i reisegarantien for ekstreme værforhold, anses dagens snøfall som normale vinterforhold.
Tips til reisende
Sjekk oppdatert informasjon om trafikk- og værforhold før du reiser.
Ta vare på kvitteringer for alle utlegg som transport, mat og overnatting.
Send refusjonskrav via nettsiden til transportselskapet du reiste med.
Klag til Norsk Reiselivsforum hvis kravet ditt blir avvist.