Nå tar Telia grep og lanserer SvindelSperre, en ny tjeneste som skal beskytte mobilbrukere mot "wangiri"-svindel.
Det skriver Teksiden.no.
Hvordan fungerer SvindelSperre?
SvindelSperre advarer automatisk kunder når de forsøker å ringe tilbake til utenlandske numre som er identifisert som svindel.
- Automatisk varsling: Hvis du ringer et mistenkelig nummer, vil du høre en talemelding som advarer om mulig svindelforsøk og anbefaler å legge på.
- Bekjemper "wangiri"-svindel: Svindlere ringer ofte med ett eller to signaler fra et internasjonalt nummer og håper at du ringer tilbake. Hvis du gjør det, kan du bli belastet med høye samtalekostnader.
- Gjør svindel mindre lønnsomt: Telia har implementert en løsning som påfører svindlerne ekstra kostnader. Når et mistenkelig anrop blir registrert, rutes samtalen til en automatisk svarmelding, noe som hindrer svindleren i å avslutte anropet uten kostnad.
Sikrer sårbare mobilbrukere
Denne nye tjenesten er spesielt viktig for eldre og barn, som ofte er mer utsatt for svindel.
- Eldre har en tendens til å ringe tilbake på tapte anrop uten å sjekke nummeret først.
- Barn kan mangle kunnskap om risikoen ved å svare ukjente utenlandske numre.
SvindelSperre er automatisk aktivert for alle Telias mobilkunder og krever ingen installasjoner eller apper.
Slik kan du beskytte deg mot telefonsvindel
- Ikke ring tilbake på ukjente utenlandske numre.
- Unngå å klikke på lenker fra ukjente avsendere.
- Bruk tofaktorautentisering der det er mulig.
- Aldri oppgi BankID-koder eller sensitive opplysninger til ukjente.
- Vær kritisk til mistenkelige henvendelser.
Med SvindelSperre får mobilbrukere et ekstra lag med sikkerhet, samtidig som det blir mindre lønnsomt for svindlere å fortsette virksomheten. Telia tar dermed et viktig steg i kampen mot telefonsvindel.