Bomselskapet AutoSync, tidligere kjent som Fremtind Service, går nå ut med en advarsel om flere svindelmetoder som florerer.
Svindlerne benytter seg av falske meldinger om ubetalte bompenger og ferjereiser for å lure folk til å gi fra seg sensitiv informasjon.
Vær oppmerksom på falske betalingskrav
På sine nettsider oppfordrer AutoSync folk til å være på vakt og ikke la seg lure av svindelforsøkene. Det skriver DinSide
"Dersom du mottar noe slikt, må du ikke trykke på noen lenker og ikke betale," advarer AutoSync.
Svindel-SMS blir stadig mer profesjonelle
Ifølge Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync, kommer det jevnlig bølger av svindel-SMS og e-poster.
"Noen av dem er veldig profesjonelt laget, og vi synes ikke det er rart at noen kan la seg lure," skriver han i en e-post til DinSide.
Disse meldingene inneholder ofte lenker som fører mottakeren til falske betalingssider, der svindlerne prøver å stjele betalings- eller personlig informasjon.
Høyere risiko for bilister
Mange av disse svindelmeldingene refererer til at mottakeren nylig har passert en bomstasjon, noe som kan virke troverdig for mange bilister.
"For de fleste av oss som kjører bil, stemmer jo dette ofte, og det øker risikoen for å bli lurt," forklarer Skovly.
AutoSync understreker at de aldri sender ut slike betalingsforespørsler via SMS. Selskapet sender kun meldinger for å få tilbakemeldinger på kundeserviceopplevelser eller for å minne om ubetalte fakturaer.