Dyre verkstedregninger er enhver bileiers verste mareritt, og når det gjelder elbiler, er frykten for batterireparasjoner spesielt stor.
Denne frykten ble til virkelighet for den finske Tesla-eieren Joni da hans ni år gamle Tesla Model S P85D plutselig stoppet på parkeringsplassen til jobben.
En feilmelding avslørte en batteridefekt, og et anrop til Teslas autoriserte verksted resulterte i en reparasjonspris på 15.000 euro (173.000 kroner).
Dette forteller han til det finske mediet Ilta Sanomat.
Kom i julestemning med en julegenser.
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
"En slik sum hadde jeg ikke lyst til å betale," forteller Joni, og legger til at bilens garanti var utløpt.
I stedet for å gi opp, bestemte han seg for å prøve å reparere batteriet selv.
"Jeg tenkte at hvis mennesker kan bygge det, kan mennesker også reparere det," sier Joni, som fant veiledninger og videoer på nettet.
Til tross for at han ikke har noen formell utdanning innen bilreparasjoner, klarte han å bruke en hydraulisk løfter for å demontere den 500 kilo tunge batteripakken og finne problemet.
Batterikassen var rustet gjennom, noe som tillot vann å trenge inn – mest sannsynlig på grunn av kondens.
Skotørker fra Biltema
Etter å ha tørket batteriet i to uker ved hjelp av en skotørker fra Biltema, utførte Joni nødvendige reparasjoner. Ved å installere en ny brannsikring, en ventil og en rustfri batterikasse løste han problemet for bare noen få tusen kroner.
"Bilen har fungert upåklagelig siden," sier Joni, men påpeker at han ikke åpnet batteriet, så små mengder vann kan fortsatt være igjen.
Ilta Sanomat har også snakket med en av Finlands ledende eksperter på elsikkerhet. Han bekrefter at Jonis historie virker troverdig og understreker at korrekt utførte batterireparasjoner er mulig.
"Kondensproblemer er ikke bare et Tesla-problem," forklarer han, men advarer mot amatørreparasjoner uten tilstrekkelig kunnskap.