Det kan være flere grunner til at bilister velger å lease en bil fremfor å kjøpe en. En av fordelene er at du slipper å betale et stort engangsbeløp, og du kan ofte inkludere serviceavtaler i leasingavtalen, noe som minimerer uforutsette kostnader.
En mann trodde han hadde gjort en slik avtale da han leaset en Tesla Model S, men da han skulle bytte dekk, oppdaget han at virkeligheten var annerledes. Dette skriver det finske mediet Ilta Sanomat.
Etter å ha tatt bilen inn for dekkskifte i vår, ble det montert billigere kinesiske dekk i stedet for Michelin Sport 4-dekkene som bilen opprinnelig var utstyrt med ved leieperiodens start.
Eieren opplevde at de nye kinesiske dekkene påvirket bilens stabilitet ved bremsing og ved filbytte.
Dekkservicestasjonen nektet å teste bilen, og et uavhengig dekkverksted anbefalte eieren å kjøpe matchende dekk til begge aksler for å ivareta kjøresikkerheten. Dette endte med å koste ham 3500 kroner ekstra.
Forbrukeren mente at han opprinnelig var blitt lovet høykvalitetsdekk som en del av leieavtalen. Siden bilen ble levert med premium vinterdekk, hadde han forventet at sommerdekkene også ville leve opp til samme standard.
Han hevdet at salgsrepresentanten hadde garantert premiumdekk ved kjøpet, men siden denne representanten ikke lenger var ansatt, avviste leasingselskapet hans krav. Selskapet viste til at leasingavtalen ikke spesifiserte dekkservice eller premiumdekk.
Leasingselskapet la vekt på at dekkene som ble montert var trygge og lovlige for veibruk. Ifølge selskapet var det opp til kunden selv å betale for oppgraderingen til premiumdekk dersom han ønsket det.
Forbrukertvistenemnda i Finland ga leasingselskapet medhold. Panelet vurderte at de nye dekkene tilfredsstilte de tekniske kravene i leasingavtalen og samsvarte med nødvendige spesifikasjoner både for struktur og sikkerhet.