Togkaoset: "Pendlerne fortjener bedre rettigheter"

16/01/2025 16:01

Hanne

FORBRUKER
foto: NAF
De omfattende togforsinkelsene må møtes med konkrete tiltak.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

"Pendlerne bør få penger tilbake når togene svikter", sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF i en pressemelding.

VG har avdekket at ett av tre tog i fjor enten var forsinket eller innstilt.

Så langt i år har kun 69,2 prosent av togene i Oslo-området ankommet i tide i rushtiden, ifølge statistikk fra Bane Nor. Dette er langt unna målet om 85 prosent punktlighet – og innstilte tog er ikke engang inkludert i tallene.

"Ett av tre tog forsinket eller innstilt er et skrekkresultat for pendlerne. Politikken legger opp til at biltrafikken ikke skal øke, og togene løftes frem som et bærekraftig alternativ. Da må tilbudet være pålitelig, og de reisende fortjener kompensasjon når togene svikter", sier Handagard.

Bane Nor har uttalt at det vil ta flere år før togtilbudet blir stabilt, noe som gir lite håp for raske forbedringer.

Lav tilfredshet blant togpendlere
Ifølge NAFs Trafikantbarometer er togpendlerne de minst fornøyde trafikantene.

"Pendlerne betaler full pris for et tilbud som ikke leverer. Hvis togene ikke oppfyller målene for punktlighet, bør kompensasjonen til de reisende forbedres. Den nåværende refusjonsordningen er tungvint og utilstrekkelig", sier Handagard.

Ønsker pendlergaranti
Dagens refusjonsordning gir 50 prosent tilbakebetaling for forsinkelser over 30 minutter på korte strekninger, men hver forsinkelse må rapporteres separat.

NAF foreslår en pendlergaranti, der reisende automatisk får refusjon på periodekortet når togene er forsinket. Refusjonen skal baseres på punktlighet og kanselleringer for hele strekningen, ikke bare enkeltreiser.

"Skal flere velge tog fremover, må punktligheten opp og de reisende få kompensasjon når togene ikke leverer. En automatisk refusjonsordning kan presse aktørene til raskere forbedringer", sier Handagard.

Slik kan en pendlergaranti fungere
NAF foreslår en ordning der refusjonen knyttes til punktlighetsmålene. For eksempel: Hvis punktlighetsmålet på en strekning er 90 prosent, men den faktiske punktligheten er 75 prosent, vil pendlere få 15 prosent refusjon på periodekortet. Differansen refunderes automatisk til pendlere som er registrert i ordningen.

"Dette er en enkel og rettferdig løsning som sikrer at togpendlere får kompensasjon for dårlig punktlighet", avslutter Handagard.

Læs også:

Han legger oppvasktabletter i toalettet: Se nå hva som skjer En brusetablett er en vanlig husholdningsartikkel som ofte brukes til å rengjøre proteser eller badet. Men visste du at en brusetablett også kan brukes til å friske opp toalettet ditt?
Mange har gjort det feil hele livet: Disse matvarene skal ALDRI fryses Mange er ikke klar over det - men det kan få helsemessige konsekvenser.