Mandag morgen rullet tre busser ut på danske veier, dekorert med reklame for den 66 år gamle danske brusen Jolly Cola. I løpet av de neste ukene vil ytterligere 27 busser følge etter – alt som et direkte svar på de siste kontroversielle uttalelsene fra tidligere amerikansk president Donald Trump.
"Vi tenkte at dette må vi reagere på", sier Thomas Lindegaard, markedsføringssjef i Bryggeriet Vestfyen, som eier Jolly-merket.
Det skriver dansk TV2.
Dansk klaphatt mot amerikansk cowboyhatt
Kampanjen viser en amerikansk cowboyhatt stilt opp mot en dansk klaphatt, med budskapet: "0 prosent USA – 100 prosent dansk."
Ifølge Lindegaard ligger det i Jollys identitet å være et motsvar til globale colamerker, spesielt amerikanske som Coca-Cola. Derfor er det ikke tilfeldig at Jolly nå fronter en kampanje i direkte opposisjon til USA.
Bakgrunnen: En gammel rivalisering
Historien går helt tilbake til 1959, da Jolly ble lansert som et dansk alternativ til Coca-Cola, som akkurat hadde fått innpass på det danske markedet. Før det hadde amerikanske myndigheter lenge presset på for å få fjernet danske særavgifter på cola, som gjorde amerikanske merker dyrere.
Da Coca-Cola endelig kom til Danmark, svarte 18 danske bryggerier med å gå sammen om å lage Jolly Cola – som faktisk slo Coca-Cola på salgstallene i Danmark, noe som ikke skjedde i noe annet land.
En kulturell kamp – og et comeback
I dag er Jolly Cola bare en skygge av hva det en gang var. Merket har lenge vært forbigått av både Coca-Cola og Pepsi, og har bare én prosent av det danske markedet. Likevel håper Lindegaard og Bryggeriet Vestfyen at den nye kampanjen skal vekke liv i merkevaren igjen – spesielt i kjølvannet av Trump og visepresident J.D. Vances offentlige krangel med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj 28. februar.
Samtidig meldte kafeen Blågårds Apotek i København at de ville bytte ut Coca-Cola med Jolly Cola, noe som ga kampanjen ekstra vind i seilene.
"Et produkt laget i Danmark – for dansker"
Selv om Jolly i dag eies av et finsk bryggeri, understreker Lindegaard at alt fortsatt produseres og selges i Danmark.
"Jolly er en dansk kulturskatt, og har vært produsert her siden starten i 1959", sier han.
Et kalkulert grep?
På spørsmål om Jolly forsøker å tjene penger på en urolig situasjon, svarer Lindegaard:
"Nei, vi møter en etterspørsel i markedet. Folk bryr seg mer og mer om hvor varene deres kommer fra. Da er det naturlig at vi viser hvem vi er."