Den populære kjeden Spot Discount i Tyskland dropper nå tradisjonelle øl- og brusmerker fra sitt faste sortiment. Kundene vil derfor ikke lenger finne klassiske produkter som Carlsberg, Royal og Coca-Cola i hyllene.
Beslutningen er et ledd i kjedens strategi for å skille seg ut fra de øvrige grensebutikkene og satse fullt ut på restpartier og varer med kort holdbarhet. Dette skriver avisen Danmark.
Fokus på unike varer
Medeier i Spot Discount, Michael Egeberg, forklarer at kjeden vil forbli tro mot konseptet sitt og prioritere spesialtilbud fremfor standardprodukter.
"Vi ønsker å holde oss til det vi er gode på, som er produkter med kort holdbarhet og unike partier. Derfor har vi valgt å ikke ha vanlig drikke i sortimentet," sier han.
I stedet vil Spot Discount gå for unike drinker som skiller seg ut. Akkurat nå selges for eksempel Corona-øl betydelig billigere enn konkurrentene fordi utløpsdatoen nærmer seg.
En bevisst differensiering
Butikken tror ikke utelukkelsen av klassiske merker vil skremme bort kundene. Tvert imot ser kjeden en fordel i å være annerledes.
"Vi kunne ikke tilby hele det klassiske sortimentet på grunn av plassmangel, og vi er ikke unike på drinker, noe andre grensebutikker også har. Derfor vil vi heller fokusere på det som gjør oss spesielle," sier Egeberg.
Uforutsigbart men attraktivt sortiment
Spot Discounts forretningsmodell er basert på å tilby produkter som varierer fra uke til uke avhengig av hvilke gjenstående partier som kan skaffes. Det gjør at sortimentet ikke alltid er forutsigbart, men ifølge Egeberg har konseptet fungert bra siden åpningen.
"Det er alltid en ukjent i konseptet vårt, men vi har lykkes med å fylle butikkene med spennende produkter," sier han.
Med beslutningen om å skrote tradisjonelle grenseoverskridende varer, fortsetter Spot Discount å dyrke sin posisjon som en annerledes aktør innen grensehandel.