En tur til supermarkedet for å handle middag førte til en ubehagelig opplevelse for britiske Rose Robinson da hun så en biff markedsført på det hun oppfattet som en gammeldags måte i den lokale matbutikken Sainsbury´s.
Nå krever hun ar butikkjeden endrer navnet på kjøttet.
Big Daddy Beef
Rose, en 38 år gammel mor til tre fra Norfolk, forteller at hun ble sjokkert og skuffet da hun besøkte sin lokale Sainsbury's og oppdaget biffen med navnet "Big Daddy Beef Rump Steak" i kjøledisken. Hun kunne ikke forstå hvorfor supermarkedet hadde valgt å inndra kjønn i markedsføringen av en generell matvare, og mente at det var unødvendig.
Det skriver den britiske avisen The Mirror.
Hun forklarte: "En 'Big Daddy' biff er fortsatt på hyllene i Sainsbury's supermarked i 2023, og det føltes bare feil og unødvendig. Det er så mange måter det kunne vært navngitt på som også ville ha kommunisert den store størrelsen på produktet."
Rose uttrykte sin skuffelse over at biffen hadde klart seg gjennom hele markedsføringsprosessen og kommet ut på hyllene med et navn som hun følte var upassende og potensielt sexistisk.
Hun foreslo at biffen istedet kunne kalles noe mer nøytralt som "supersized steak". Det ville etter hennes mening ha formidlet samme budskap uten å ha en sjåvinistisk betydning.
Uventet respons
Etter å ha snakket med ansatte i butikken om biffens navn, bestemte Rose seg for å dele sine følelser på Facebook. Hun hevdet at biffen burde omdøpes og håpet på støtte fra andre.
Responsen hun fikk var ikke bare positiv. Flere kommentarer var nedsettende, og noen foreslo at biffen skulle omdøpes til "Karen" som et hån.
Rose forklarte at hun mottok kommentarer som antydet at hun overreagerte, noe hun følte var avvisende.
"Jeg er den minst Karen-aktige personen jeg kjenner, helt ærlig. Det kom fra noen på internett som ikke vet noe om meg," var hennes reaksjon på kommentarene.
Tag butikken grep?
Siden hun skrev på Facebook til Sainsbury's, har Rose ennå ikke hørt tilbake fra butikken. Hun ble bedt om å fylle ut et online feedback-skjema, men har ikke mottatt noen respons.
Rose mener at det er unødvendig å referere til kjønn i markedsføring av mat.
"Vi spiser alle – mannlige, kvinnelige eller hva du nå identifiserer deg som. Jeg tror ikke kjønn skal komme på banen overhodet når man markedsfører mat", sier hun i nyhetsartikkelen.
Denne hendelsen har satt søkelys på hvordan språk og markedsføring kan oppfattes som diskriminerende, og det gjenstår å se om Sainsbury's vil ta noen grep for å endre navnet på produktet.