Unngår parkeringsbøter – skylder millioner

18/03/2025 07:01

Hanne

FORBRUKER
foto: nrqemi / Shutterstock
7,7 millioner kroner utestående.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Hvert år ilegges tusenvis av utenlandske kjøretøy parkeringsbøter, men mange av disse bøtene forblir ubetalte. I fjor ble over 10.000 utenlandske biler bøtelagt på offentlige parkeringsplasser i Oslo, med et samlet beløp på 8,4 millioner kroner.

Av dette er 7,7 millioner kroner fortsatt utestående.

Det skriver NRK.

Manglende mulighet for innkreving
Utfordringen ligger i at Norge ikke har tilgang til kjøretøyregistre i flere land, noe som gjør det umulig å sende krav til eierne av utenlandske biler. Blant annet Romania, Tyskland og Storbritannia er ikke en del av innkrevingsordningen Euro Parking Collection (EPC), noe som betyr at parkeringsbøter og ubetalte bompasseringer fra disse landene i stor grad blir ignorert.

I tillegg til parkeringsbøtene skylder utenlandske bilister også store summer i bompenger, hvor for eksempel rumenske bilister alene står for over 12 millioner kroner i ubetalte avgifter.

Landene som skylder mest
Flere europeiske land er på listen over de største skyldnerne. Blant dem finner man:

  • Romania: 1.704 bøter, totalt 1,8 millioner kroner – ingenting betalt.

  • Sverige: 1.760 bøter, 1 million kroner – nesten halvparten betalt.

  • Polen, Frankrike, Bulgaria, Tyskland og Storbritannia står også for store utestående beløp.

Mulige løsninger
For kjøretøy som står oppført med mer enn 6.000 kroner i ubetalte bøter, kan kommunen gi beskjed til Bymiljøetaten, som da har rett til å taue inn bilen. Det finnes imidlertid ingen oversikt over hvor ofte dette skjer, og for bilister fra land som ikke er med i EPC er man avhengig av frivillig betaling.

For å finne en mer permanent løsning, har Oslo kommune bedt regjeringen om bistand. Et nytt EU-direktiv som snart trer i kraft, kan bidra til at kjøretøyinformasjon utveksles lettere over landegrenser, og dermed gjøre det enklere å kreve inn både bompenger og parkeringsbøter fra utenlandske sjåfører.

Dersom direktivet blir innført, vil det kunne sikre at også utenlandske bilister må betale for feilparkering og bruk av norske veier, og dermed bidra til en mer rettferdig ordning for alle trafikanter.