Elbiler fortsetter å øke i popularitet i Europa, men utfordringene er fortsatt mange, spesielt på det tyske markedet, ifølge Volkswagens salgsdirektør, Martin Sander.
I oktober 2024 opplevde alle tre skandinaviske land vekst i bilsalget. Norge ledet an med en økning på 29,4 prosent sammenlignet med samme periode året før. Danmark fulgte etter med en vekst på 8,9 prosent, mens Sverige holdt seg stabilt med en liten økning på 0,8 prosent.
Mangler du en isskraper til bilen?
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
Men situasjonen i Tyskland er annerledes. Lav etterspørsel etter elbiler skaper bekymring hos store bilprodusenter som Volkswagen.
Volkswagens Martin Sander peker på prisen som den største utfordringen:
"Mange kunder har et bestemt budsjett for bilkjøpet, enten de kjøper eller leaser. Hvis det ikke finnes en elbil innenfor budsjettet deres, vil de naturligvis velge en bil med forbrenningsmotor", sier han til den tyske avisen Automobilwoche.
Det skriver Mobility Danmark i en pressemelding.
Reduserte insentiver skaper utfordringer
Tidligere bidro statlige støtteordninger til å stimulere elbilsalget, men kutt i slike insentiver har gjort elbiler mindre attraktive for mange.
Volkswagen jobber nå med å redusere produksjonskostnadene for å gjøre elbiler mer tilgjengelige for den gjennomsnittlige kjøperen.
"Det handler om å gjøre elbiler billigere. Samtidig kunne høyere priser på bensinbiler også vært en del av løsningen", sier Sander.
Ny generasjon prisvennlige elbiler
Flere bilprodusenter annonserer nå lanseringer av små, rimelige elbiler som skal gjøre det enklere for flere å velge elektrisk.
Volkswagen planlegger å lansere modellen ID.2all i 2026, en moderne og budsjettvennlig folkebil. Også Citroën har introdusert sin ë-C3, mens kinesiske bilmerker gradvis gjør sitt inntog i det europeiske markedet.
Denne utviklingen kan gi elbiler en sterkere posisjon, selv i land som Tyskland, hvor markedet fortsatt sliter med å holde tritt med etterspørselen i resten av Europa.