Forbrukerrådet advarer mot influensere

03/09/2024 16:00

Yvonne

Helse
Foto: Produsenten
Foto: Produsenten
Forbrukernes vakthund advarer mot influensere som markedsfører produkter hvor effekten ikke kan dokumenteres.

Oslo Skin Lab som selger kollagenpulver med kjente kvinner som frontpersoner, har økt overskuddet betraktelig, har den danske avisen Jyllandsposten avslørt gjennom en rekke artikler denne sommeren.

Nå går seniorjurist Marie Frank-Nielsen fra Forbrukerrådet i Danmark ut mot det hun kaller utroverdig og villedende bruk av influensere for å promotere produkter hvor resultatet ikke kan dokumenteres.

Til tross for det norsk-klingende navnet er Oslo Skin Lab et dansk skjønnhets-merkevare som selger kollagen-pulver via hjemmesiden som etter sigende skal fjerne rynker betraktelig.

Til å reklamere for produktet bruker de kjente kvinnelige influensere - en modell vi kjenner fra mange skjønnhetsprodukter også her til lands.

"Bruk av influenser i markedsføringen fungerer ekstra godt når dokumentasjonen av effekten ikke er så tydelig", forklarer Frank-Nielsen i Forbrukerrådet.

Problematisk
Hun er skeptisk til budskapet om at det populære pulveret skal kunne reduserer rynker i ansiktet.

"Det er problematisk at selskapet bruker influensere til å videreformidle utroverdig informasjon om produktet til følgerne sine", legger hun til ifølge MediaWatch.

Hun utdyper det ved å slå fast at man ikke skal stole på influenserne som er betalt for å si akkurat det selskapene ønsker at de skal si ved å bruke sin egen troverdighet som valuta. Markedsføring ved bruk av influenserne er særlig effektiv, og dermed også kritikkverdig fordi de har bygget opp en relasjon og tillit hos følgerne.

"Min anbefaling er at man er påpasselig med å stole på de anbefalingene som kommer fra influensere", sier hun.