I en verden der sosiale medier dikterer skjønnhetsidealer, står foreldre overfor en ny utfordring: tweens og unge tenåringer som eksperimenterer med skjønnhetsprodukter for voksne.
Denne trenden, drevet av ønsket om å etterligne sosiale medier-påvirkere, fører nå til alarmerende konsekvenser for barns hud og mentale helse. Det skriver CNN.
Jodi Ganz er lege og hudlege, og hun har observert en økning i antall 9-13 åringer som søker kosmetiske konsultasjoner.
Disse barna, ofte omtalt som «Sephora-barn» på sosiale medier, investerer i dyre hudpleieprodukter uten å forstå de potensielle risikoene.
Problemet forsterkes av det faktum at mange skjønnhetsprodukter inneholder ingredienser som retinoler, eksfolierende syrer og vitamin C som kan skade den umodne hudbarrieren hos barn.
"Når du er 9 år, er ikke hudbarrieren fullstendig dannet. Det er ikke ment å håndtere slike ingredienser," forklarer Jessica Weiser, en hudlege i New York.
I Danmark sier holistisk hudterapeut Tina Lykkegaard fra det danske selskapet Ren Lykke til Nyheder24 at hun har vært kjent med denne trenden i mange år i bransjen.
"Jeg ser fortsatt mange unge mennesker som har veldig sensitiv hud fordi vi overdriver hudpleie generelt. Vi hjelper gjerne med å veilede foreldre til deres barn på f.eks 9 år, men siden de ofte ikke har en utfordring, kommer vi heller ikke med så mange produkter. Da handler det mer om et produkt er trygt nok å bruke rent ingrediensmessig, som jeg bryr meg mye om», sier hun.
Bedriften hennes får ofte henvendelser fra foreldre angående hudpleie til barna deres, men det handler langt mer om å behandle en spesifikk hudutfordring som eksem enn det handler om hudpleierutiner for barna deres.
«Vi gjør individuelle vurderinger av våre henvendelser og hjelper gjerne med ulike problemer, hvor vi anbefaler konkrete produkter for den enkelte problemstilling. Generelt anbefaler vi å bruke fuktighet og godt fett i en kombinasjon», forklarer Tina Lykkegaard.