89 år gamle Leiv har kjørt buss hele livet: De siste 15 årene har vært uten passasjerer, og det irriterer ham

06/07/2024 21:00

Emma

Innland
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
89 år gamle Leiv er lei av å ikke kunne fylle opp bussen med passasjerer lenger.

89 år gamle Leiv P. Larsen - eller Leifen som han kalles - har kjørt buss for selskapet Tide Buss i øykommunen Bømlo i Sør-Norge siden han var i slutten av 20-årene.

Store deler av Leifens liv har foregått bak rattet på en buss, men de siste 15 årene har det ikke vært en eneste passasjer om bord i bussen hans - og det irriterer ham.

Det sier han til NRK.

Grunnen til at Leifen ikke lenger kjører med passasjerer, er at han - til tross for sin enorme erfaring - ikke lenger kan kjøre buss trygt nok til å frakte andre om bord. Det er i hvert fall norske myndigheters vurdering.

Til tross for at Leifen ikke har vært involvert i en eneste ulykke i sin 60 år lange karriere, ble han fratatt retten til å kjøre med passasjer for snart 15 år siden fordi øvre aldersgrense for persontransport i Norge er 75 år.

Verken den erfarne bussjåføren selv eller arbeidsgiveren mener imidlertid at han har noe problem med å håndtere det tontunge kjøretøyet, og Leifen kjører derfor fortsatt dagbusser - bare uten passasjerer.

Han kjører Tide Buss sine busser til og fra verksted, bilvask og andre steder hvor det ikke er passasjerer, og Leifen er glad for at han kan fortsette å kjøre buss, men han savner passasjerene.

– Jeg savner å ha folk med meg. Jeg er utadvendt, det er derfor jeg er bussjåfør. Så jeg synes det er litt dumt, har han sagt.

Mangel på sjåfører

En gang i tiden var øvre aldersgrense for busskjøring med passasjer i Norge 70 år, men fordi mange bussjåfører ønsket å fortsette i jobben etter den alderen, og fordi det var mangel på bussjåfører, ble grensen hevet til 75 år.

Leifen og flere andre eldre bussjåfører mener imidlertid at grensen bør heves ytterligere. Ifølge NRK er hver fjerde bussjåfør i Norge over 60 år og dermed på vei til (kanskje ufrivillig) pensjonisttilværelse, men det kommer ikke nok nye unge sjåfører til å erstatte de eldre.

– Mange synes det er trist når de må parkere bussen i en alder av 75 år, spesielt de som er vant til å kjøre turbuss. Jeg har fått mange telefoner fra eldre bussjåfører som trives i serviceyrket, forteller Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Samferdsel.

Samferdselsdepartementet i Norge er imidlertid ikke i tvil; Aldersgrensen heves ikke ytterligere.

I et skriftlig svar har departementet derfor, med henvisning til flere utredninger utført av offentlige etater og myndigheter, slått fast at risikoen for ulykker i trafikken rett og slett øker for dramatisk når man passerer 75 år til at det er forsvarlig å la 75-åringer og eldre kjøre med ansvar for andres liv.

«Det er ulike årsaker til den økte risikoen, men aldring reduserer visse ferdigheter, som konsentrasjon, observasjon og behandling av informasjon som er nødvendig i trafikken», heter det i det skriftlige svaret.

Buschauffører over 75 år i Norge må altså dog gerne føre tomme busser, som Leifen har gjort det i snart 15 år.