NAF frykter kriseår

30/10/2023 16:00

Emma

Innland
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Nå mener NAF at det kan bli et kriseår.

Oppdaterte tall fra Bane Nors punktlighetstabell, er kjedelig nytt for togpendlerne.

Tallene viser at så langt i år er nesten ett av fem tog til og fra Oslo i rushtida, forsinket eller innstilt.

Signalfeil og feil på sporet er ting som går igjen og fører til forsinkelser for de reisende. Nå frykter organisasjonen NAF det kan bli et kriseår for togpendlerne og mener at noe må gjøres hvis målene om at flere skal ta tog i stedet for bil, skal nås.

Trenger vedlikehold

- Rushtida er den viktigste tida på døgnet for pendlerne, men togtilbudet er ofte ustabilt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, i en pressemelding.

Hun viser til at mye av jernbanenettet er slitent og trenger vedlikehold, men at regjeringen likevel legger opp til at vedlikeholdsetterslepet på jernbanen skal øke neste år i sitt forslag til statsbudsjett.

- Dette kan derfor bety flere forsinkede tog. To ting må skje. For det første må det brukes mer penger på å vedlikeholde jernbanenettet. For det andre må det på plass nye ordninger slik at ansvaret for forsinkelser fordeles mellom de ulike aktørene i sektoren, sier hun.

Automatisk refusjon

Handagard er tydelig på at flere tog må gå i rute og etterlyser nye virkemidler. Blant annet foreslår NAF at det skal bli enklere å få refusjon ved forsinkelser og innstillinger, og mener at en automatisk løsning vil være et kraftig incentiv for aktørene i togsektoren.

- Vi etterlyser en automatisk refusjonsordning som gjør at du får penger tilbake på månedsbilletten dersom togene på din strekning er forsinket. I dag er det for vanskelig å søke refusjon, mener hun. Ved en automatisk refusjonsordning, ser NAF for seg at reisende for eksempel kan få fradrag i prisen på neste periodekort eller ved utbetaling av beløpet ved utløp av periodekortet. - Du må ha rett til refusjon også for kortere forsinkelser enn 30 minutter. Det gir mye sterkere incentiv til å bedre punktligheten når selskapene må kompensere for de gjentatte, kortere forsinkelsene, sier Handagard.