Norske Bjørn ble svindlet av «Kiwi»: "Ble forbanna"

30/07/2024 12:30

Emma

Innland
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Nå advarer Kiwi.

62 år gamle Bjørn Valle lå avslappet på sofaen og scrollet gjennom mobilen da en e-post fanget oppmerksomheten hans. Meldingen, som så ut til å være fra Kiwi, lovet ham et Jamie Oliver Tefal knivsett hvis han svarte på noen enkle spørsmål om hvorfor han bruker Kiwi.

Valle, som var under tidspress, besvarte spørsmålene til tross for at noen av dem virket merkelige. Han ble informert om at han hadde vunnet knivsettet, og alt han trengte å gjøre var å betale 30 kroner i frakt. Da han ble bedt om å oppgi sin PayPal-informasjon, skjønte han at noe var galt.

Slik forteller Bjørn det til TV2.

"Dette er helt forkastelig! To ganger, liksom? Det synes jeg var merkelig," sier Valle, som raskt oppdaget at e-postadressen var mistenkelig.

Han kontaktet umiddelbart banken for å sperre kortet sitt.

Selv om han slapp unna med et lite tap, ble han svært opprørt over hendelsen.

"Jeg ble fly forbanna. Selv om det var et lite beløp, så er det den trusselen om at de kunne ha gått inn på kontoen min og tappet penger. Jeg synes det er helt forkastelig," sier 62-åringen.

Nå ønsker han å advare andre mot slike svindelforsøk.

Katrine Lunde Isum, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, bekrefter at de har fått flere henvendelser fra kunder som har blitt svindlet eller forsøkt svindlet.

"Dette er veldig kjedelig. Først og fremst for kundene våre som kanskje blir lurt til å gi fra seg bankkortdetaljer eller kontaktinformasjonen sin. Det er også veldig synd at useriøse aktører utnytter vår tillit og merkevare for vinning eller svindel," sier hun.

På Facebook advarer Kiwi mot slike svindler og understreker at de aldri vil be om kortinformasjon fra kundene. Lunde Isum påpeker at mange svindelforsøk ser profesjonelle ut, og anbefaler folk å slette slike e-poster og unngå å klikke på lenker.

I kommentarfeltet på Facebook er det tydelig at flere har mottatt lignende svindelforsøk. En bruker bemerket at logoen var feil og at det var skrivefeil i meldingen. Lunde Isum understreker at Kiwi aldri sender ut konkurranser via e-post eller SMS, og anbefaler å slette slike meldinger umiddelbart.