Hvorfor er biler større i USA?

08/04/2025 09:01

Hanne

LIVSSTIL
foto: Shutterstock
Det handler ikke bare om billig bensin.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Alt er større i Amerika – ikke bare i Texas. Amerikanere har lenge hatt en forkjærlighet for å "supersize" det meste. Brusflasker, hotellrom, hus og – ikke minst – biler.

Det skriver Popular Science.

SUV-er og gigantiske pickup-trucker er et vanlig syn i amerikanske nabolag og skolegårder. Ved et raskt blikk på en amerikansk skoleparkering vil du trolig se modeller som Chevrolet Tahoe, Jeep Grand Wagoneer og Ford Expedition.

Men hvorfor er amerikanske biler så store – og hvorfor fortsetter de å vokse? Svaret er en kombinasjon av kultur, økonomi og infrastruktur.

Billig bensin og brede veier
En av hovedgrunnene til at biler er større i USA, er rett og slett drivstoffprisene. Ifølge bilanalytiker Ed Kim fra AutoPacific er bensin i USA langt mindre beskattet enn i Europa og mange andre land. I fjor kostet en gallon (ca. 3,8 liter) bensin 3,75 dollar (ca 39 norske kroner, det betyr ca 10 kroner pr liter bensin) i USA – sammenlignet med over tre ganger så mye i Hongkong.

Dette gjør det økonomisk mulig for amerikanere å kjøre større og mindre drivstoffeffektive kjøretøy. I tillegg er amerikanske veier, parkeringsplasser og infrastruktur bygget med store kjøretøy i tankene – noe som gjør det praktisk og enkelt å eie en stor bil.

Ønske om plass og komfort
Amerikanske forbrukere verdsetter god plass, særlig for familier og på lange bilturer. Lengre akselavstand gir en mer komfortabel kjøreopplevelse – noe bilprodusenter som Honda tar hensyn til i sin modellutvikling. I tillegg kommer en oppfatning av at større biler er tryggere, særlig i møte med andre store kjøretøy.

Ifølge det amerikanske trafikksikkerhetsinstituttet (IIHS) gir tyngre og større biler bedre beskyttelse i frontkollisjoner. Lange panserpartier kan absorbere mer energi ved sammenstøt, og moderne SUV-er og pickups er nå bygget slik at støtsonene treffer på samme nivå som personbiler – noe som har redusert risikoen ved krasj mellom store og små biler.

foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.

Europeisk kontrast
I Europa ser bildet helt annerledes ut. Trange bygater, eldre infrastruktur og høyere drivstoffkostnader har skapt en bilkultur der små biler som Renault Clio og Volkswagen Polo er normen. Å manøvrere en amerikansk SUV i en italiensk fjellandsby kan fort bli en nervepirrende opplevelse.

Nye tider med elbiler
Etter hvert som elektriske og hybridbiler blir mer effektive, betyr bilens størrelse mindre enn før når det gjelder drivstofføkonomi. Nye teknologier reduserer utslipp og gjør det mulig å lage større biler med lavere miljøpåvirkning.

Samtidig dukker det også opp nisjemerker som Telo, som satser på små, byvennlige el-pickuper – et tydelig tegn på at det fortsatt finnes etterspørsel etter kompakte biler, selv i gigantbilens hjemland.

Læs også:

Fem mobiltelefoner som er verdt en formue Har du fortsatt gamle mobiltelefoner liggende hjemme? Blant dem kan det være et ekte samleobjekt, som er verdt mye penger.
Hvis du eier en telefon fra dette merket, bør du sannsynligvis se etter en ny EU vil forby merket på telefonnettet, og det kan bety at det er en veldig god idé for deg å se etter en ny telefon.