Mor gjør julemiddagen til business - slik forsvarer hun valget

Foto: Shutterstock
For mange er julemiddagen en anledning til å samle familien rundt bordet uten å skjenke regningen en tanke.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Men for Carla Bellucci fra Storbritannia er det en forretningsmulighet.

Nå møter hun motstand etter å ha fortalt om metoden for å tjene litt ekstra på å lage mat til familien.

I fjor kunngjorde hun at hun ville kreve 200 dollar (omtrent 2.600 kroner) per person for julelunsjen hun serverer hjemme.

Lunsjen inkluderer ni slektninger og seks medlemmer av hennes nærmeste familie.

Med totalt 15 personer rundt bordet, kunne Bellucci forvente en solid fortjeneste på årets festmåltid.

Julemenyen
Så hva inkluderer en middag til denne prisen?

Ifølge Carla Bellucci får gjestene en klassisk kalkunmiddag og ett glass champagne.

Vil du ha mer drikke? Da må du ta med din egen.

Ønsker du en ekstra porsjon stekte poteter? Det koster deg fem dollar ekstra, skriver Unilad.

"Det er ikke billig å lage et godt måltid, og det tar tid. Jeg vil gi dem et glass champagne, men alt utover det må de selv stå for," forklarer Bellucci.

Fortjeneste foran alt
For den lure forretningskvinnen er det åpenbart at denne prisen ikke bare handler om å dekke kostnadene.

"Alt jeg gjør er for profitt, og familien min forstår det," sier hun.

Hun innrømmer også at ikke alle er begeistret for idéen.

"Noen i familien blir synes det er "avskyelig" og dropper å komme. Men kvalitet koster," legger Carla til.

"Det ville ikke vært billigere å spise ute, så hvorfor skulle jeg tape penger på å ha dem hjemme?," spør hun undrende.

Ikke en tradisjonell juledag
Ifølge Carla åpnes dørene kl. 14, og middagen avsluttes når hun "sparker dem ut" rundt kl. 22 etter en runde charades.

TV-en står på, så gjestene kan høre kongens tale og slappe av.

Så er det kanskje ikke den mest tradisjonelle juledagen, men Bellucci står fast på sitt.

"Det er mitt hus, mine regler – og jeg planlegger alltid en stilfull feiring," sier hun.

Juleånd, eller bare god forretningssans?

Dommen er opp til gjestene – og lommebøkene deres.