Påskefavoritt: Er Solo egentlig sunnere enn annen brus?

19/04/2025 11:03

Yvonne

LIVSSTIL
Foto: Guro Sommer
Den gule brusen selger millioner i påsken – men hvor sunn er den egentlig?

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Solo og påske hører sammen for mange nordmenn – og det merkes i butikkene.

Hver påske selges det nærmere 7 millioner liter Solo og Solo Super, og det utgjør over 20 prosent av det årlige salget.

Den oransje brusen er rett og slett påskens tørsteslukker nummer én.

​Solo, den ikoniske norske appelsinbrusen, har vært en favoritt siden lanseringen i 1934. I løpet av påsken konsumeres det rundt syv millioner liter Solo, noe som utgjør over 20 prosent av det årlige salget.

Solo i lys av amerikansk vareboikott
I kjølvannet av økende misnøye med amerikansk politikk, spesielt etter kontroversielle uttalelser fra tidligere president Donald Trump, har flere nordmenn valgt å boikotte amerikanske produkter. Dette har ført til en økt interesse for norske alternativer, inkludert Solo.

I 2024 feiret Solo sitt 90-årsjubileum. Brusen, som opprinnelig kom til Norge fra Valencia i Spania, har gjennom årene blitt en integrert del av norske tradisjoner, spesielt i påsken.

Men er den sunnere?
Flere tror kanskje at Solo er et sunnere alternativ til for eksempel cola, fordi den har appelsinsmak og inneholder fruktjuice.

Og ja – Solo inneholder noe appelsinjuice, men originalvarianten er fortsatt full av sukker og kalorier, akkurat som annen brus.

Derimot finnes det et alternativ: Solo Super. Den er sukkerfri og har faktisk høyere andel appelsinjuice enn mange andre sukkerfrie leskedrikker.

Derfor kan den være et bedre valg for deg som vil spare kalorier.

Solo smaker påske, og det er lite som slår en kald appelsinbrus i solveggen. Men tro ikke at det er en sunnhetsdrikk – med mindre du velger Solo Super. Og husk: Det er påske – litt kos er lov, enten du går for sukker eller sukkerfritt.