Hurtigmat er et globalt fenomen som har blitt en stift i det moderne liv, kjent for sin bekvemmelighet, rimelige priser og umiddelbart gjenkjennelige merkevarebygging.
Men bak de kjente logoene og drive-thru-menyene ligger noen overraskende sannheter. Fra skjulte ingredienser og markedsføringstriks til kulturelle tilpasninger og uventet opphav, hurtigmat har flere lag enn det lar seg gjøre.
Disse fakta avslører hva som virkelig går inn i favorittmåltidene dine - og hvor mye industrien har utviklet seg. Enten du er en fastfood-fan eller bare nysgjerrig, vil du aldri se på din neste bestilling på samme måte.
Hurtigmat er ikke det samme overalt
McDonald's i India serverer McAloo Tikki-burgeren laget med en krydret potetbiff.
Japan har blekksprutblekkburgere og McNuggets med teriyakismak.
KFC i Sør-Korea tilbyr ostefylte kyllingkoteletter.
Pommes Frites er ikke bare poteter
Mange fastfood-frites inneholder over 10 ingredienser, inkludert sukker og storfekjøttsmak.
Noen kjeder forkoker pommes frites i olje med tilsetningsstoffer for å holde dem sprø etter frysing.
Ice Cream Machines: The Real Story
McDonald's beryktede ødelagte maskiner? Det er ofte på grunn av lange rengjøringssykluser.
Maskinene er komplekse og kan ta 4+ timer å rense dem.
Hemmelige menyer er ekte
"Animal Style" på In-N-Out er ikke på menyen – men mye bestilt.
Starbucks "Pink Drink" og McDonald's "Land, Air & Sea" er fan-oppfunnet kombinasjoner.
Noen salater har flere kalorier enn burgere
En hurtigmat Cæsar-salat med dressing og krutonger kan toppe 800 kalorier.
Stekt pålegg og sukkerholdige dressinger gir seg raskt.
Hurtigmat er fullpakket med salt
Et enkelt gatekjøkkenmåltid kan inneholde over 100 % av ditt daglige natriuminntak.
Salt brukes til å øke smaken, bevare ingrediensene og få deg til å komme tilbake.
Hurtigmatopprinnelsen var ikke så 'hurtig'
Den første McDonald's åpnet i 1940 som en BBQ-restaurant.
Original KFC var en spisestue drevet av oberst Sanders selv.
Lyse farger er valgt av en grunn
Rødt og gult dominerer fastfood-merkevare – de har vist seg å stimulere sult.
Det er en form for "fargepsykologi" i markedsføring.
Isen i drinken din kan være skitnere enn toalettvann
Flere tester har vist høye nivåer av bakterier i drikkeis fra hurtigmatkjeder.
Maskiner blir ofte forsømt under rengjøring.
Én kjede åpner hver eneste time over hele verden
McDonald's åpner et nytt sted hver 14,5 time i gjennomsnitt.
Subway er fortsatt kjeden med flest lokasjoner globalt.