Å kunne overbevise andre og bygge konsensus er en avgjørende ferdighet for mange, men det kan være vanskelig å mestre, spesielt når man står overfor uenighet eller konflikt.
Vellykkede ledere og kommunikatører bruker ofte karisma, data og logikk for å få buy-in, men hva kan du gjøre hvis disse ikke kommer naturlig?
Ifølge det amerikanske mediet Inc har forskning fra Journal of Experimental Social Psychology funnet svaret.
Forskningen viser at språket du bruker kan ha stor innvirkning på hvordan meldingene dine mottas.
Et kraftig kommunikasjonsverktøy som ofte undervurderes er ordvalg, spesielt pronomen.
Pronomen som «vi» fremmer oppfatningen av samarbeid og åpenhet, mens «du» kan signalisere aggresjon og skyve den andre parten unna, spesielt under konflikter.
Å bruke «vi» kan utgjøre en forskjell i hvordan forslagene og synspunktene dine mottas.
For eksempel kan en setning som «La oss finne en løsning» i motsetning til «Du må finne en løsning» endre dynamikken i samtalen og oppmuntre til samarbeid.
«Vi» kan imidlertid virke kunstig dersom det brukes i situasjoner der ansvaret helt klart ligger hos kun én person. I slike tilfeller kan det være bedre å ta eierskap til egne feil med «jeg» i stedet for å spre ansvaret.
Timing er avgjørende, og det handler om å vite når det er best å bruke «vi» i stedet for «deg».
Hvis noen har prestert bra, er det mer hensiktsmessig å skille dem ut direkte ved å bruke "deg", som anerkjenner deres individuelle innsats. Positiv tilbakemelding føles mer personlig og oppriktig når den rettes direkte til den det gjelder.
Å mestre bruken av riktige pronomen kan forbedre kommunikasjonsferdighetene dine betydelig og hjelpe deg med å bygge sterkere relasjoner, både personlig og profesjonelt. Som et resultat kan du skape en større følelse av felles forståelse og oppnå bedre resultater i interaksjonene dine.