Derfor er noen barn kresne

06/10/2024 12:00

Hanne

foto: Shutterstock
Studie av eneggede og toeggede tvillinger viser klare tegn.

Kresne barn kan ofte være en kilde til frustrasjon for foreldre, men årsaken ligger ikke i oppdragelsen. Dette er noe britiske forskere nylig har funnet ut gjennom en studie av både eneggede og toeggede tvillinger.

Genene spiller en stor rolle
Mange foreldre undrer seg over hvorfor noen barn nekter å spise visse matvarer, som rosenkål eller broccoli, og hvordan det kan være at de systematisk avviser bestemte matretter. Det viser seg at forklaringen ligger i genene, ifølge forskere fra University College London, King’s College London og University of Leeds.

I en omfattende undersøkelse av over 2400 eneggede og toeggede tvillinger fra England og Wales, har forskerne funnet at arv spiller en betydelig rolle i barnas kresenhet. Eneggede tvillinger deler identiske gener, mens toeggede tvillinger deler omtrent 50 % av sitt genetiske materiale. Ved å sammenligne disse gruppene kunne forskerne vurdere hvordan arv og miljø påvirket barnas spisevaner.

foto: Shutterstock

Kresenhet når sitt høydepunkt ved syvårsalderen
Foreldre til de over 2000 tvillingparene fylte ut spørreskjemaer om barnas spisevaner fra de var 16 måneder til 13 år gamle. Forskningen viste at eneggede tvillinger hadde langt flere likheter når det gjaldt kresenhet enn toeggede tvillinger, noe som tyder på at genene spiller en stor rolle. Kresenhet når ofte sitt høydepunkt rundt syvårsalderen, men i mange tilfeller avtar det når barnet når tenårene.

Ikke foreldrenes skyld
"Vår forskning viser at forskjeller i barns kresenhet i stor grad skyldes genetiske faktorer, noe som forhåpentligvis kan redusere kritikken som ofte rettes mot foreldre," sier forsker Moritz Herle ved King’s College London i en artikkel. Zeynep Nas fra University College London legger til at funnene bør bidra til å fjerne skyldfølelsen mange foreldre opplever. Kresenhet handler nemlig ikke om dårlig oppdragelse.

Selv om genene har en sterk innflytelse, viste studien også at miljøfaktorer kan spille en viss rolle, spesielt mellom ett og tre års alder. Dette kan bety at tidlig intervensjon kan bidra til å lære barnet å spise et bredere utvalg av matvarer, noe som kan redusere kresenheten over tid.

Forskerne påpeker at studien har sine begrensninger, da deltakerne i hovedsak kom fra hvite britiske familier med høyere inntekter og utdanninger enn gjennomsnittet i England og Wales.