Få elsker sin taco så høyt som oss nordmenn. Dette har Coca-Cola merket seg. Selskapet lanserer nå en ny kampanje – spesielt utviklet for Norge og Norden – der fredagstacoen står i fokus. «Where there are tacos, there’s Coca-Cola», sier selskapet selv.
Nordmenn elsker taco, «alle» har et forhold til fredagstacoen. Slår du opp «taco» i Store norske leksikon, ser du at 715 000 nordmenn spiser taco hver fredag. Og 84 % prosent av oss har det på bordet minst én gang i måneden.
Sammenligner med Mexico
Skal du finne et folk med sterkere følelser for tacoen, må det være meksikanerne selv – som jo introduserte verden for tacoen slik vi kjenner den i dag.
Dette har Coca-Cola merket seg. De lar taco være temaet for selskapets nye kampanje, som er spesielt utviklet for Norge og Norden, med Norge som første land ut.
Og det er nettopp likhetene – og forskjellene – mellom Mexico og Norge som står sentralt i Coca-Colas nye "taco-kampanje".
"I løpet av få tiår har vi her i landet fått en sterk taco-tradisjon. Fredagsbordene rundt om i de tusen hjem vitner om ulike preferanser. Dette vekker engasjement. Diskusjonene går rundt rømme eller ikke, calimex eller texmex, og så videre. Vi synes det er morsomt å minne om at – uavhengig av hva du ellers foretrekker – er en iskald Coca-Cola Zero Sugar et perfekt følge til en autentisk taco-opplevelse, sier Ingrid Tombra Halvorsen, Marketing manager i Coca-Cola Norge.
Artikkelen fortsetter under bildet
Foto: Fredrik Trovatten, Coca Cola
Konkurranser og smakstest
I tillegg til tradisjonelt reklamemateriell, planlegger kjeden flere events - som en 3D-fotoutstilling på Jernbanetorget i Oslo, samarbeid med Old El Paso i utvalgte butikker og QR-koder på emballasje som lar folk vinne fine premier. Hovedpremien er en tur til Mexico for hele familien, der vinnerne kan stifte direkte bekjentskap med hvordan tacoen serveres i dens «vugge», forklarer Halvorsen.
Kampanjen får også en mer fysisk form.
"Vi bruker den internasjonale taco-dagen 4. oktober som startpunkt for å kommunisere at folk selv skal få smake seg frem til om deres tacopreferanser ligger tettest på norske eller meksikanske varianter", sier Halvorsen.
Det vil dukke opp popup-restaurant i Oslo hvor to kokker serverer taco på henholdsvis mexikansk og norsk måte. Så blir det opp til publikum å stemme på tacoen de liker best.
"Dette gjøres selvfølgelig med glimt i øyet. Vårt hovedbudskap er jo at det perfekte følget til tacoen, uansett hvilken variant som vinner, er en kald Coca-Cola Zero Sugar", avslutter Ingrid Tombra Halvorsen i Coca-Cola.
Du kan se den nye kampanjefilmen her: