Ny profil for Rema 1000 - endrer flere produkter

05/10/2024 23:00

Yvonne

MAT
Foto: Rema 1000 / Reitan-gruppen
Foto: Rema 1000 / Reitan-gruppen
Rema 1000 bygger sin profil som en dagligvarekjede som fokuserer på dyrevelferd, bærekraft og sunne vaner. Noen endringer skaper glede, andre frustrasjoner.

Rema 1000-kjeden har i lengre tid fokusert på dyrevelferd, og har blant annet jobbet med strengere krav til leverandører av kjøtt og ved å redusere salg av egg fra burhøns til fordel for egg fra frittgående høner.

Nå kommer nok en satsning hvor kjeden er først i verden.

Da de nye kostrådene ble lansert på sensommeren, var kjeden tidlig ute med å vise sin støtte. Rådene om sunnere mat, mindre rødt kjøtt og sukker, og flere grønnsaker på matbordet passet godt inn i matbutikkens profil.

Først i verden
"Vi fokuserer på at over fem millioner nordmenn skal spise mer fisk og grønt til middag, i tråd med de nye kostholdsrådene", sier Line Aarnes som er Kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.

Hun kan fortelle at Rema 1000 Norge, gjennom Norsk Kylling, er den første produsenten i verden som i stor skala kan levere kylling sertifisert etter ECC-standarden. Norsk Kylling drifter en helintegrert verdikjede for bærekraftig produksjon av kylling.

ECC er en dyrevelferdsstandard utviklet av verdens ledende dyrevelferdsorganisasjoner. Standarden inneholder flere krav som er betydelig strengere enn norske eller andre lands regelverk, blant annet ved at det benyttes en mer saktevoksende kyllingtype, bedre plass for kyllingene i fjøset, naturlig lys og tredjepartskontroll for å sikre produksjon i henhold til krav.

Det er en nyhet som blir tatt godt imot av kundene hvor både dyrevelferd og bærekraft går hånd i hånd.

Har redusert sukkerinnholdet
Men fokuset på å følge kostrådene har ikkke bare blitt tatt godt imot. Nylig endret kjeden sukkerinnholdet i saften Prima Lavpris Husholdingssaft, noe som har ført til reaksjoner. Endringen ble gjort fordi Rema 1000 har forpliktet seg til å kutte sukkerinnholdet i matvarene.

Nettstedet DinSide har snakket med kunder som er opprørt over at smaken nå er annerledes, og må blandes sterkere for å gi samme smaksopplevelse som tidligere.

"Tidligere i år reduserte vi sukkerinnholdet i saften, og dette kan forklare hvorfor noen opplever den som svakere, men mengden bær er lik", skriver Henrik Bucher Holm, direktør for egne merkevarer (EMV) i Rema 1000 i en e-post til DinSide.

Sukkerinnholdet i saften ble redusert fra 40 til 28 prosent.

"Vi har forpliktet oss til å redusere mengden sukker, salt og fett i våre produkter gjennom bransjeavtalen, og da er det nettopp gjennom våre egne merkevarer vi har sjansen til å gjøre dette", sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i Rema 1000 til DinSide.