Advarer om lading: Kan bli svindyrt

29/09/2023 14:30

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock/OBS: Genrefoto
Foto: Shutterstock/OBS: Genrefoto
Viktig beskjed til elbileiere.

De fleste elbileiere vet at ladeeffektiviteten reduseres betraktelig når batteriet når rundt 80 %.

I så fall er det mer fordelaktig fra et tidsperspektiv å fortsette å kjøre og heller lade senere på turen. Det frigjør også ladeplass slik at andre med lavt batterinivå kan lade.

Men å stå foran en lader for lenge kan være belastende økonomisk. Mange operatører pleide å fakturere både per kWh og per minutt, men nå gjelder kun per kWh hos flere.

Det vil imidlertid ikke hindre noen i å belaste deg ekstra hvis du fortsetter å bruke laderen for lenge.

Dette er ofte kjent som sperreavgift. Det skriver DinSide.

Hensikten er nettopp å oppmuntre folk til å flytte bilene sine når de får tilstrekkelig ladedose slik at neste person kan få lade.

Ikke alle ladeoperatører har valgt denne løsningen, men det er noen.

- Når batteriet overstiger 80 % påløper NOK 1 kr per minutt i tillegg. Dette gjør vi for å unngå kø på stasjonene våre, slik at ladeopplevelsen din skal bli så god som mulig, heter det seg på Evinys nettsider.

Dette betyr at når batteriet når 80%, vil det påløpe en krone hvert minutt.