De fleste elbileiere vet at ladeeffektiviteten reduseres betraktelig når batteriet når rundt 80 %.
I så fall er det mer fordelaktig fra et tidsperspektiv å fortsette å kjøre og heller lade senere på turen. Det frigjør også ladeplass slik at andre med lavt batterinivå kan lade.
Men å stå foran en lader for lenge kan være belastende økonomisk. Mange operatører pleide å fakturere både per kWh og per minutt, men nå gjelder kun per kWh hos flere.
Det vil imidlertid ikke hindre noen i å belaste deg ekstra hvis du fortsetter å bruke laderen for lenge.
Dette er ofte kjent som sperreavgift. Det skriver DinSide.
Hensikten er nettopp å oppmuntre folk til å flytte bilene sine når de får tilstrekkelig ladedose slik at neste person kan få lade.
Ikke alle ladeoperatører har valgt denne løsningen, men det er noen.
- Når batteriet overstiger 80 % påløper NOK 1 kr per minutt i tillegg. Dette gjør vi for å unngå kø på stasjonene våre, slik at ladeopplevelsen din skal bli så god som mulig, heter det seg på Evinys nettsider.
Dette betyr at når batteriet når 80%, vil det påløpe en krone hvert minutt.