Slår Rema 1000 i prissjekk: Spar 700 kr

26/09/2023 13:31

Sofie

NYHETER
Foto: NORMAL (Facebook)
Foto: NORMAL (Facebook)
NORMAL slår Rema 1000 i prissjekk.

Norsk detaljhandel utfordres av den økende konkurransen fra lavprisbutikker som NORMAL, som har gjort et solid inntog i markedet siden debuten i Norge i 2017.

Nettavisens siste prissjekk har avdekket betydelige prisforskjeller mellom NORMAL og en av de mest populære dagligvarekjedene, Rema 1000, som leder eksperter til å spekulere i store endringer i bransjen.

Med NORMAL og Rema 1000 plassert side om side i Oslo sentrum, har Nettavisen gjennomført en omfattende prissjekk på en handlekurv med 60 ulike produkter for å synliggjøre den økende konkurransen og forbrukerfordelene som følger med.

Resultatene av Nettavisens pristest er sjokkerende.

En handlekurv med 60 varer koster nesten 700 kr, mer på Rema 1000 enn på NORMAL. Prisforskjellen var størst innenfor kategorier som hårpleie og godteri.

I tillegg er energidrikker som Monster Energy klart billigere hos Normal, hvor du sparer hele 20 prosent sammenlignet med Rema-prisen. Instant kaffe fra Nescafe Gold er også betydelig billigere hos NORMAL, skriver den norske avisen.

Største prisforskjeller

Kategorien med de største prisforskjellene var imidlertid krydder. For eksempel var kiloprisen for oregano tre ganger høyere i Rema 1000 enn i NORMAL.

Prisforskjellen var også betydelig innenfor hygieneprodukter, hvor man i NORMAL kunne få tannbørster og munnvann til halve prisen av hva det koster i Rema 1000.

Tabell: Nettavisen

Øystein Foros, professor ved Norges Handelshøyskole, påpeker at den sterke konkurransen fra butikker som NORMAL kan få dagligvarekjeder som Rema 1000 til å revurdere priser og vareutvalg.

Han advarer om at dette kan føre til en situasjon der «det blir billigere å vaske hår, men dyrere å spise».

Hvordan kan NORMAL selge ting for en billigere penger?

Ifølge professor Foros har dagligvarekjedene historisk sett hatt høye fortjenestemarginer på produkter som sjampo, tannkrem og søtsaker.

NORMAL har imidlertid klart å senke prisene på disse varene betydelig ved å ha en effektiv forretningsmodell med mindre administrasjons- og markedsføringskostnader.

Dette har gjort det mulig for NORMAL å tilby forbrukere betydelige besparelser.