Alt var klart for lansering av bilmerket i Norge. Forhandlere var på plass, planene var lagt – men nå blir det ingenting av.
Snuoperasjonen kommer rett før lanseringen var planlagt i første kvartal av 2025.
Planene skrotes i siste liten
I fjor høst kunne Broom melde at det kinesiske bilmerket Geely skulle lanseres i Norge. Det var Gill Gruppen som sto bak importavtalen, samme aktør som også bringer Subaru og MG til landet. De hadde jobbet med lanseringen siden 2022, og flere forhandlere var klare til å starte salget.
Men nå er planene skrotet. Ifølge BilNytt.no er avtalen mellom Gill Gruppen og Geely Auto terminert – i det som må kunne kalles siste liten.
Konsernsjef i Gill Gruppen, Lars Borger Hansen, forklarer beslutningen slik:
"Skal vi lansere et nytt merke i dagens marked, må pris og strategi matche forventningene fra forhandlere og kunder. Vi har derfor valgt å heller fokusere på Subaru og MG, samtidig som vi ser etter andre muligheter."
Tøff konkurranse i markedet
Den første modellen som skulle lanseres, var den elektriske familie-SUV-en Geely EX5. Den ble avduket i fjor under bilmessen Automechanika Frankfurt i Tyskland.
Geely EX5 er en mellomstor el-SUV, og ville konkurrert direkte med modeller som Volkswagen ID.4 og Volvo EX40. Bilen er bygget på GEA-plattformen, en teknologi nært beslektet med Volvo EX30s SEA-plattform.
Geely er en del av det store Geely-konsernet, som også eier Volvo, Polestar, Lotus og den ferske Norges-aktøren Zeekr.
Nå blir det altså ingen Geely-biler på norske veier med det første. Men det vil ikke overraske om merket ser etter andre importører som kan ta over stafettpinnen.
Kinesiske merker kjemper for oppmerksomhet
Norge har de siste årene fått en rekke nye bilmerker, spesielt fra Kina. Det betyr knallhard konkurranse om kundene – og det er langt fra alle som lykkes.
Mens noen kinesiske merker har etablert seg godt på markedet, er andre nesten usynlige på salgsstatistikken. For å lykkes i det norske markedet må bilene enten ha eksepsjonelt gode priser eller unike egenskaper som skiller dem ut.
Så selv om Geely trekker seg nå, kan det godt være at vi ser dem igjen i fremtiden – kanskje med en ny strategi og en ny importør.