En Boeing-ansatt kommer med en oppsiktsvekkende og rett og slett skremmende påstand om to av flyprodusentens populære modeller:
At de over tid risikerer å gå i stykker. Mens flyene er i luften.
Den skremmende påstanden kommer fra Sam Salehpour, som jobbet som ingeniør hos Boeing i ti år.
Han har både delt sine bekymringer med flere amerikanske medier, deriblant The New York Times, og sendt inn en varslerklage til US Federal Aviation Administration (FAA), som nå har åpnet etterforskning av saken.
Det er Boeing 777 og den populære 787 Dreamlineren, som Sam Salehpour frykter kan bli utsatt for flykatastrofer etter hvert som flyene blir eldre.
Basert på det Boeing-ingeniøren selv hevder å ha sett med egne øyne.
"Jeg har bokstavelig talt sett folk hoppe på delene av flyet for å få dem til å passe sammen," sa Sam Salehpour om monteringen av Boeing 787 Dreamlinere på en av flymakerens fabrikker.
"Ved å hoppe på dem, deformerer du delene slik at hullene [for skruene slik at delene kan monteres, red.] midlertidig passer sammen. Og du bør ikke bygge et slikt fly,» la Boeing-varsleren til.
Sam Salehcours klage er at de enorme delene til flykroppen til 787 Dreamliner-flyene – som er laget av forskjellige produsenter, deretter montert og satt sammen på Boeing-fabrikker – rett og slett ikke passer perfekt sammen i størrelse og form.
Det betyr at skroget på 787 Dreamliner-flyet ifølge Salehcour ikke er satt godt nok sammen.
Etter hvert som flyene blir eldre og har gjort tusenvis av turer på vingene, frykter Sam Salehpour at delene av flykroppen kan falle av.
«Jeg gjør ikke dette fordi jeg vil se Boeing mislykkes, men fordi jeg vil at selskapet skal lykkes og unngå flyulykker,» sa Salehpour under en gruppesamtale med journalister fra flere medier, ifølge CNN, om hvorfor han sendte inn en varslerklage til FAA i januar.
Det er klagen som ble publisert tirsdag.
– Sannheten er at Boeing ikke kan fortsette som nå. Selskapet må gjøre det litt bedre, tror jeg, fortsetter Sam Salehpour.
Han hevder å ha blitt flyttet av Boeing for å jobbe med 777-modellen etter internt å ha delt sine bekymringer om hvordan 787 Dreamlinere er satt sammen.
Ifølge Sam Salehcour er det også problemer med monteringen av 777-modellene.
Boeing erkjente overfor The New York Times at produksjonsendringer hadde blitt gjort, men en talsperson understreket at flyene og deres skrog ble grundig testet av Boeing, og at ingen sikkerhetsproblemer var funnet.
Talspersonen benektet også at endringene i produksjonen påvirker flyets levetid eller deres skrog.
Whistlebloweralarmen kommer på et dårlig tidspunkt for Boeing.
Den amerikanske flyprodusenten var allerede under press fra flere tilfeller av sikkerhetsbrudd.
Senest en oppsiktsvekkende og urovekkende sak der et helt dørpanel plutselig blåste ut mens et 737 MAX 9-fly befant seg i fem kilometers høyde i den amerikanske delstaten Oregon i begynnelsen av januar – med 171 passasjerer om bord.
Mer enn 1000 Boeing 787 Dreamlinere flyr med passasjerer over hele verden, mens det er over 400 Boeing 777 på vingene.
For tre år siden advarte også John Barnett – som har jobbet for Boeing i nesten 30 år, blant annet i en stilling som kvalitetssjef – mot 787 Dreamliner.