De nye takstene skal kompensere for prisstigning etter at prosjektet ble vedtatt av Stortinget og for at selskapet Vegamot skal kunne dekke restgjeld og ekstra utgifter.
Selskapet Vegamot som er det regionale bompengeselskapet for Trøndelag og Møre og Romsdal, krever inn bompenger i de to fylkene etter avtale med Samferdselsdepartementet.
Vegamots mål er å finansiere bompengeprosjektene med lavest mulig kostnader og minst mulig ulempe for kundene. Selskapet skal ikke tjene penger, og det er ikke tillatt å ta ut utbytte fra selskapet.
Likevel kan det innimellom komme prisøkninger. Det skjer nå med to av tre bompengeprosjekter i Møre og Romsdal.
Øker med fire og fem kroner
Fra 2. januar 2025 økes takstene i to bompengeprosjekter.
Endringene gjelder begge takstgrupper. Nullutslippskjøretøy beholder den samme prosentvise rabatten som før.
Grunntaksten (pris uten avtale) i Bypakke Ålesund økes med fire kroner for lette kjøretøy. For fylkesveg 659 Nordøyvegen økes grunntaksten med fem kroner for lette kjøretøy. De nye takstene er vedtatt av Statens Vegvesen etter søknad fra bompengeselskapet Vegamot. Endringene gjennomføres for å sikre bompengeselskapet sitt ansvar for å finansiere prosjektene, skriver selskapet i en pressemelding.
Nødvendig
"De nye takstene i Bypakke Ålesund skal kompensere for prisstigningen etter at prosjektet ble vedtatt i stortinget. Økningen skal bidra til at flere av prosjektene blir realisert som planlagt", forteller administrerende direktør i Vegamot Marius Maske.
Han mener at takstendringene er nødvendige for å sikre forsvarlig finansiering.
"For fylkesveg 659 Nordøyvegen justeres takstene for å sikre at Vegamot er i stand til å dekke restgjeld og finanskostnader i prosjektet innenfor den tillatte innkrevingstiden, som pr. september 2024 er estimert til 2044", sier Maske.
Prosjektet E39 Lønset Hjelset får ingen prisjustering i denne omgangen, fordi innkreving startet så sent som sommeren 2024.