Burger King i Brasil har introdusert en ny markedsføringsstrategi kalt 'Hangover Whopper', som bruker ansiktsgjenkjennings teknologi for å tilby rabatter basert på kundenes bakrus.
Denne kampanjen, som varer til 2. januar, er en del av festmarkeringen mellom jul og nyttår.
Kunder kan delta ved å presentere ansiktene sine for et kamera gjennom selskapets mobilapp eller en dedikert nettside. Det skriver Gizmodo.
Ansiktsskannerens tilknyttede programvare vurderer deretter nivået på bakrusen din og gir en tilsvarende rabatt.
Da den ble testet av en Gizmodo-skribent, foreslo programvaren som tilhører ansiktsskanneren en Double Whopper Jr. og ga en liten rabatt til tross for forfatterens påstand om betydelig hodepine.
Burger Kings bruk av ansiktsgjenkjenningsteknologi reiser spørsmål om personvern og effektiviteten til slik teknologi.
Selskapet forsikrer imidlertid at bildene ikke vil bli brukt til reklame eller delt med tredjeparter.
'The Hangover Whoppers' personvernpolicy beskriver til og med systemet som en "fiktiv vurdering av nivået på bakrusen din", noe som antyder at det kanskje ikke måler noe konkret.
Burger King har ikke røpet størrelsen på rabattene du kan få basert på bakrusen deres, men reporteren i Gizmodo fikk en rabattkupong tilsvarende 0,62 dollar (6,26 norske kroner, red.) da han testet den.