Kunstig intelligens inntar stadig større og større deler av hverdagen vår.
Vi spør Siri om tips til middagen, bruker ChatGPT eller andre chatbots til å hjelpe oss med å finne bakgrunnsinformasjon eller skrive en tale og så er det alle de feltene av livet hvor vi ikke tenker over det.
Nå har dagligvarekjeden Coop gått ett skritt lenger i bruken av kunstig intelligens.
Selv om mange bruker kunstig intelligens til faktasjekk og research, holder mange fortsatt igjen i forhold til bruken av bilder som er laget med AI.
Det er ikke tilfellet med dagligvarekjeden Coop.
Nytt initiativ i Danmark
Denne uken har de nemlig testet noe helt nytt. Det er riktignok ikke her i Norge, men i ett av våre nærmeste naboland, Danmark.
Dansker som åpner tilbudsavisen denne uken kommer til å møte noe helt nytt.
Der er nemlig de vanlige modellene som viser frem klær, reklamerer for yoghurt eller spiser grønnsaker, erstattet av modeller som er laget ved hjelp av kunstig intelligens.
Dagligvarekjeden Coop har nemlig lagt all frykt for spredning av falske bilder til side, og prøver noe helt nytt med modellene sine.
Datagenererte modeller
På sidene i butikkene Kvickly og SuperBrugsens reklamefoldere med annonser for klær vil nemlig noen av modellene fremover være datagenererte.
Det skriver Coop selv i en pressemelding.
"Foreløpig er det en test, men vi forventer at den sprer seg", sier senior markedssjef i Coop, Heidi Kessler.
Hun forklarer at det gir bedre muligheter til å lage kreative løsninger uten å måtte bruke ressurser på locations, modeller, fotografer og makeupartister for å få gode bilder.
Det kan være vanskelig å se forskjell på data-genererte modelle og ekte mennesker.
Kan du se forskjellen?
(Svar under bildet)

Faksimile: Coop
Kunne du se forskjell?
Her kommer svaret.
Modellene til venstre er personer som har blitt fotografert på tradisjonell måte, mens modellen til høyre er AI-generert.