Rett etter nyttår lanserte Coop Extra, i likhet med de andre lavpris-matbutikkene, store rabatter på sunn mat. Mens Kiwi fjernet momsen på 100 sunne matvarer i januar, Rema lanserte Crazy Weekend med lave priser på frukt og grønt, valgte Coop Extra å sette ned prisen på fisk og sjømat ved starten av det nye året.
Målet for alle kjedene var at det skulle være enklere å følge både kostråd og nyttårsforsetter ved å kjøpe sunn mat billigere.
Men selv om prisen på fisk ble satt betydelig ned, er det ikke den vare som folk har hamstret i Extra-butikkene.
Sunne matvarer
Varetypen som har fått folk til å gå bananas, for å bruke kjedens egne ord, ligger samlet under kampanjen "Alltid 8" hvor kundene får spesielt lave priser på åtte utvalgte frukt- og grønt-produkter, som byttes ut hver måned.
Konseptet ble lansert samtidig med nye nasjonale kostråd, som anbefaler nordmenn et daglig inntak av 500 til 800 gram frukt og grønt, tilsvarende fem til åtte porsjoner.
"Det skal være enkelt og billig å velge sunt hos Extra. Med "Alltid 8" gjør vi det enda enklere å følge de nye kostrådene uten å sprenge budsjettet, og det er fantastisk å se hvor godt konseptet er blitt tatt i mot av kundene. Anerkjennelsen vi nå får som finalist i en viktig kåring, gjør oss også veldig stolte", sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra i en pressemelding.
Betydelig økning
Oppdaterte tall vis at Extra solgte ti prosent mer frukt og grønt fra august og ut året. Dette er en dobling fra tilsvarende tall for første halvår.
Varene som har vært en del av "Alltid 8"-konseptet har bidratt sterkt, med en volumvekst på 80 prosent.
Resultatet innebærer at fire av ti handlekurver i Extra nå inneholder mer enn to enheter frukt og grønt – en betydelig økning fra tidligere. Antallet handlekurver som inneholder åtte enheter er tredoblet
Finalist til å vinne pris
Coop Extra har fått gode tilbakemeldinger på sinn fokus på sunn mat. De sterke salgsresultatene er en del av begrunnelsen for at kampanjen "Alltid 8" nå er en av tre finalister til Intensjonsavtalens utmerkelser i kategorien "sunnere markedsføring".
"Dagligvarebransjen har stor påvirkning på hva vi legger i handlekurven. Å gjøre hverdagsproduktene litt sunnere og legge til rette for at forbrukerne kan ta sunnere valg, er en viktig del av arbeidet med å få befolkningen til å spise mer i tråd med kostrådene. Det har kommet inn mange gode nominasjoner til utmerkingene i år, så jeg ønsker å gi honnør til finalistene", sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre i en kommentar fra departementet.