Kiwi var først ute med å annonsere en ny type priskrig på matvarer i starten av det nye året. Kjeden lover å kutte prisen på 100 sunne matvarer med mer enn 20 prosent. Nå kommer tilsvarende meldinger fra de andre store matvarekjedene.
"Høy pris er den viktigste grunnen til at nordmenn ikke spiser mer fisk og sjømat. På vei inn i 2025 kutter Extra prisene i dag på en mengde fiskeprodukter og bidrar til at det blir enklere å følge både kostråd og nyttårsforsetter", skriv er Coop Extra i en pressemelding.
Også Rema 1000 legger til rette for en sunn start i butikkene.
"Prisene på frukt og grønt kuttes kraftig allerede årets første dager, når Rema 1000 inviterer til Crazy Weekend i butikk. Nå er det halv pris på pører, blåbær, paprika, appelsin og meksikansk ferdigsalat", skriver kjeden.
Ønsker å spiser mer grønt
Nå er det nok ribbe og pinnekjøtt. De neste ukene forventes det at nordmenns inntak av frukt og grønnsaker skal øke kraftig.
Ifølge Rema 1000s helseundersøkelse som Norstat har gjennomført blant et representativt utvalg, sier en av tre (33 %) at de ønsker å spise mer grønnsaker for å få et sunnere kosthold. Samtidig sier over halvparten (57 %) at de spiser grønnsaker hver dag. 41% oppgir at de spiser frukt hver dag.
I august kom Helsedirektoratet med nye kostholdsråd. Et av rådene var økt inntak av frukt og grønnsaker. Den nye anbefalingen er inntak på helst åtte, og minst fem, frukt og grønt om dagen.
Det skal ikke stå på oss
Samtlige matvarekjeder opplyser at de ønsker å ta ansvar for at nordmenn tar sunne valg i butikkene og spiser sunnere, og at det er årsaken til at prisen settes ned på de sunnere matvarene.
"Vi må fortsette å inspirere, og øke tilgjengeligheten av frisk frukt og grønnsaker for kundene våre i butikk", sier leder for helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim, og legger til:
"Det skal ikke stå på oss når nyttårsforsettene er å spise sunnere."
Setter ned prisen på fisk
Hun får støtte av kjededirektør i Extra, Håvard Jensen, som har valgt å fokusere på å sette ned prisen på fisk i sine butikker.
"Å spise sunnere og leve mer økonomisk, er to av de mest populære nyttårsforsettene. Extra skal hjelpe kundene, som også er våre eiere, med dette. Det gjør vi nå ved å kutte prisen kraftig på en mengde fiskeprodukter. Slik blir det billigere, sunnere og enklere å komme godt i gang i det nye året", sier Jensen.
Extra kutter prisene med 20 prosent på en rekke produkter fra Findus, Coop, Lerøy, Lofoten og Frøya og omfatter både fryste, bearbeidede og ferske fiskeprodukter. Antall produkter vil variere i kampanjeperioden som varer til 26. januar.
"Vi har prioritert et bredt utvalg produkter fra flere produsenter. Målet er at alle skal finne noen av sine favoritter og med det spise litt mer fisk enn man gjorde tidligere", sier han.
Foto: Rema 1000